david lynch

Nytt från Twin Peaks: Amanda Seyfried är klar för "viktig roll" i återkomsten

Svante Allmungs 18:15 21 Sep 2015

Hemlighetsmakeriet kring Twin Peaks återkomst är inte helt oväntat ett faktum. Efter att David Lynch bad fans på plats om att inte spoila mysteriet tycks staden ha förseglats i en glasbubbla – ja, fel tv-serie, jag vet. Nu verkar dock den första riktiga nyheten på länge ha läckt ut i form av en skådespelare som vi inte har sett i den dimmiga (mar)drömsstaden tidigare.

Enligt TVLine finns det nämligen en chans att vi snart kommer se Les Misérables-skådespelaren Amanda Seyfried i Twin Peaks, kanske som sångerskan i James Hurleys nya band? Oddsen talar dock emot då Seyfried faktiskt ska spela en "viktig roll" i den tredje säsong av kultserien. Vilken rollen är? Ja, det är öppet för spekulation, så varför inte spekulera lite.

Är jag den enda som tänker att detta skulle kunna vara Cooper och Annies dotter? Utseendemässigt är likheterna mellan Seyfried och Heather Graham ändå rätt slående. Betyder det i så fall att det "kommer hända igen"? Att vi här har en ny Laura Palmer, med Cooper som hennes far och mördare? Idéen är kittlande, dock har det väl hänt tidigare om ni förstår vad jag menar. Så pass uppenbar repetition skulle kräva en rätt rejäl twist av Lynchian-mått för att fungera.

Bara för att ta detta substanslösa spekulerande lite längre, vad skulle den potentiella twisten kunna vara? Rent impulsivt tänker jag att Josie Packard i form av ett oförklarligt Twin Peaks-mysterium har bytt plats med Killer Bob, som tills dess kontrollerade Dale Cooper, för att i en hämndaktion mot Harry vars obesvarade kärlek inför Dale har resulterat i ett flörtande med dottern – ja, jag vet ännu en obehaglig sinnesbild relaterandes till alldeles för stora åldersluckor – som nu får betala för dessa snuskgubbefasoner med sitt liv. Detta tvingar en desperat Harry till att frita Killer Bob från nattduksbordets magiska makt för att därefter befira Cooper från Josies grepp, vilket ger oss en udda ihopparning inte ens Game of Thrones kan slå. Genialisk idé, eller hur? Hollywood, anställ mig.

Nej, men ärligt talat, ingen teori kring detta är kanske något ugglorna vill viska om. Det känns dock rätt säkert att Amanda Seyfried kommer vara någons barn. Bara hon inte är, en från början, metafysisk skapelse härstammande från The Black Lodge det vill säga.

Läs mer

Tråkiga nyheter: Twin Peaks kan dröja i The Black Lodge till 2017

Svante Allmungs 07:45 9 Jul 2015

Att spendera sin tid i The Black Lodge känns säkert som en evighet, och det är där vi befinner oss nu. Medan vi endast behöver vänta i 200 dagar tills X-Files återvänder väntar vi fortfarande på ett officiellt datum för den tredje säsongen av Twin Peaks, och ja vi verkar få vänta ännu lite längre.

Turerna har redan varit många kring detta projekt sen tv-kanalen Showtime släppte nyheten om dess återkomst förra året. David Lynch satte kaffet i halset och övergav skeppet, skådespelare bönade och bad om mer pengar till deras karriärsfader, för att sedan bevittna hur det surrealistiska geniet återvände med fler avsnitt än tidigare.

Därför borde det väl egentligen inte chockera någon nu när nyheten om att det kan dröja tills 2017 före vi får se kultserien igen sprids med alla internets ugglor. Däremot är det något överraskande att detta kommer från den ofta bortglömda medskaparen Mark Frost, som virrade in många fans förhoppningar i plast och dumpade dem i en sjö under en nyligen släppt intervju. Utan — någon på papper — tvekan hävdar han där att produktionen börjar i september detta år, och att vi kan förvänta oss den tredje säsongens premiär under 2017.

Även ifall Showtime inte har kommenterat nyheten än borde vi kanske förvänta oss detta när Lynch är vid rodret, om det är någon som inte kommer kompromissa med schemat för att nå den eftersträvade visionen så är det han. Men efter att serien var halvt begraven är detta ändå hjärteskärande nyheter, våra käkar pendlar redan i ett tjackfuriskt tempo, suktande efter det där trendiga tuggummit. Antar att vi för nu får acceptera faktum och glädjas över att Frost i alla fall har en bok — där händelserna från andra säsongen fram till dagens Peaks avslöjas — att släppa nästa år, som att någon ens läser böcker längre. Nej tillåt mig att spela Twin Peaks klassiska vinjett till musiken av Weezers poppunk-klassiker Say It Ain't So och gråta istället.

Läs mer

David Lynchs musikproducent ger oss en känsla av soul, Drake och Twin Peaks med sitt debutalbum

Svante Allmungs 09:00 27 May 2015

Ja väntan på en ny säsong av Twin Peaks är en lång och plågsam sådan, men efter diverse bråkigheter kring budgeten står det nu i alla fall klart att inspelningen kommer få sin start efter sommaren med hela 18 avsnitt i sikte. Dock är det uppenbart att detta lär ta sin tid och medan David Lynch gör sitt bästa för att återigen entra The Black Lodge ska jag försöka underhålla er på vägen — med inget mindre än musik från den excentriska regissörens musikproducent.

Dean Hurley har mixat, valt och producerat musik för flera av Lynch projekt, därbland hans album Crazy Clown Time och Big Dream. Days of Thunder & Rain är dock en helt egen skapelse ifall vi bortser från faktumet att den till stor del består av gamla soul-acapellor — tillhörande legender likt Otis Reading och Marvin Gaye — samt ingen annan än Kanadas ensammaste själ Drake. Tillsammans med vida, atmosfäriska musikstycken blir det hela till ett oväntat men lyckat möte som pendlar mellan storslagna ljudbilder från ett romantiskt — men tragiskt och smått Bruckheimer-esquet — 80-tals drama, till de viskande ugglorna bland träden i Twin Peaks. 

Tänk er att Laura Palmer — istället för de dimmiga bergen ovanför Seattle — hade försvunnit bland den amerikanska västkustens brinnande stränder och lämnat en tårögd Drake hängandes vid sin motorcykel, då har ni förmodligen funnit den surrealistiska men fängslande känsla av hjärtesorg Dean Hurley har försökt snärja med sin drömfångare. Förresten en tanke: i Lynch värld kan vi väl inte tro att det bara är ett sammanträffande att en producent med sån kapacitet för tårdrypande musik delar namn med tv-historiens mest tragiska tonåring?

Ni kan ladda hem Days of Thunder & Rain gratis här och nedan se en kortfilm regisserad av Nicholas Wurz och William Trenton, där flera låtar från albumet medverkar. Jag rekommenderar även att ni tar er an Hurleys mashup av punkaren Glenn Danzigs låt Mother och Drakes 0-100-outro The Catch Up, ifall någon verkligen betvivlar producentens kärlek för Drizzy.

     

Läs mer

Nytt från Twin Peaks: Bobby Briggs ger fans hopp om David Lynchs återkomst

Svante Allmungs 12:00 29 Apr 2015

Våren har måhända nått Sverige men i den tillsynes idylliska staden Twin Peaks är kylan påträngande. Upprörda röster har under den senaste månaden ljudit sen det blev klart att David Lynch framtid i den mytomspunna kultseriens återkomst var oklar. Nio avsnitt är författade men budgeten den excentriska filmskaparen önskade ville inte Showtime erbjuda vilket ledde till en offentlig distansering från projektet.

Men efter ett fanatiskt kampanjande från fans och förhoppningsfulla skådespelare börjar kanske även tysklönnen få vårkänningar. Den etablerade fansidan Welcome to Twin Peaks rapporterade nämligen igår att hoppet är det sista som överger en, även om vi alla verkar vara något förlorade i The Black Lodges metafysiska mardröm. Dana Ashbrook — mer känd som den knarklangande fotbollsspelaren Bobby Briggs — medverkade nyligen vid en panelmässa i Belgien och lät något förhoppningsfull. Dana som är klar för att återvända till sin ungdoms glansdagar försäkrade där fans att Showtimes förhandlingar med Lynch har återupptagits och att chanserna just nu är "50/50."

Det är knappast tillfälle att ta fram kaffe och donuts för att kicka igång firandet, men hängivelsen från Showtimes sida är lovande. Jag är dock fortfarande osäker ifall nio hela avsnitt regisserade av Lynch är nödvändigt för ett respektfullt återbesök på RR Diner.

Med det sagt är Dana Ashbrooks övergång från sockersöt badboy till åldrad silverräv något bedårande eller — i Twin Peaks-sammanhang — rätt skrämmande?

Bedårande:

Dana Ashbrook with Marco Aarts at Antwerp Convention

Skrämmande:

Läs mer

Musikvideo: Romantik synonymt med David Lynch när Kid Moxie tolkar Angelo Badalamentis klassiska ballad

Svante Allmungs 20:46 22 Apr 2015

Något grundläggande för Twin Peaks distinkta atmosfär var alltid musiken. Vare sig Killer Bob strök längs träden i den dunkla skogen, Audrey Horne svävade över RR Diners golv eller det simpla mysteriet hur någon kan förvandlas till ett dörrhandtag — simpelt i den värld som är Twin Peaks det vill säga — så var alltid musiken essentiell. Medan kompositörer oftast erbjuder diegetiska stycken som sjunker in i bakgrunden för att därmed invagga oss i upplevelsen utan att katapultsera någon ur den, tog Angelo Badalamenti musikaliska attribut plats på ett unikt vis. Från ambienta och melankoliska synthtriumfer till frenetisk jazz med absurt yllande trumpeter — istället för att sticka ut och bli till något avskrämmande tillförde musiken perfekta ackord för den surrealistiska sträng David Lynch hamrade på. Musiken var precis som kultserien inte likt något annat inom tv.

Samarbetet mellan Lynch och Badalamenti tog dock sin början före den kulturella milstolpen bland Washingtons dimmiga berg — och skulle fortsätta långt därefter. Denna vänskap och samarbete härstammar från filmskaparens hyllade Blue Velvet, en film signifik för Lynch abstrakta stil. När han behövde någon som kunde ackompanjera den sömniga stadsidyllen där något hemskt vilade under ytan kunde han inte finna någon mer lämpad en Badalamenti. Deras samarbete är verkligen något säreget — vilket bakom scenerna material från Twin Peaks har bevisat — där en låt oftast tar sin börja med en illustrativ monolog från Lynch medan Badalamenti försöker finna noter perfekt för den excentriska regissörens ord på sin gamla Fender Rhodes.   

Med Blue Velvet fann denna duo även sin musa i Julee Cruise, en sångerska vars röst och utstrålning förkroppsligade de utomjordiska idéer Lynch kunde frambringa. Tillsammans skapade de låten Mysteries of Love år 1985, som agerade ledmotiv för filmens romans mellan Kyle MacLachlan och Laura Derns karaktärer. Från början skulle låten inte ens ha varit en del av filmen men när rättigheterna till Song to the Siren av This Mortal Coil visade sig för kostsamma valde Badalamenti att komponera en egen låt, med text av Lynch. Det stod därefter klart att de krävde en sång gastkramande förförisk och Cruise skulle visa sig vara det perfekta alternativet. 

Scen från Blue Velvet där MacLachlan förklarar sin kärlek för en viss Diane.

30 år senare står David Lynch mest erkända verk — Twin Peaks — åter på tapetern. Men som ett tillbakastudsande eko från förr kommer en ny tolkning av Mysteries for Love, likt en påminnelse om någon odödlig kraft hos kärleken eller bara faktumet att Blue Velvet är en fantastisk film och att Pabst Blue Ribbon är världens bäst öl — "Heineken? Fuck that shit!" Även fast vi åter kan höra Badalamentis vida och fängslande synthar saknar vi denna gång Cruises röst, vilket inte borde chockera någon då de två har haft svårt att samsas igenom åren. Istället finner vi här Los Angeles synthpop-talang Kid Moxie vars närvaro fungerar som ett svindlande substitut med en mer samtida ton inte helt olik Megan James plågade stämma.

Låten släpptes i ny kostym för mer än en sex månader sen men har först nu blivit med musikvideo vars premiär ägde rum på Noisey tidigare idag. Drag synonyma med Lynch är markanta när Kid Moxie famlar genom susande vindar bland en ljusgläntande skog för att sedan upptäcka tryggheten i en biosalong tillsammans med någon typ av pseudo-Dale Cooper. Eftersom Lynch är en uppenbar influens kan ni ta för givet att de två karaktärerna inte sitter fastlimmade till sina stolar direkt, utan blir i slutändan själva en del av skådespelet de till en början endast bevittnad.

Likt en hel del annat i den metafysiska värld skapad av David Lynch, erbjuder videon fler frågor en svar. Gastkramande förföriskt är det hursomhelst och de två huvudrollerna gästas även av en något mänsklig nattfjäril, när en inte trodde att det kunde bli underligare.

 

Läs mer

David Lynch kan fortfarande återvända till Twin Peaks — men behöver vi verkligen honom?

Svante Allmungs 13:52 9 Apr 2015

Bild via LA Times.   

Händer det igen eller inte? Så lyder den världsomspännande diskussionen bland Twin Peaks-fanatiker i detta nu. Som de flesta säkert känner till blev det klart i höstas att den gamla kultserien skulle återvända efter 25 år med nio nya avsnitt, samtliga författade av skaparna Mark Frost och David Lynch samt regisserade av den sistnämnde excentrikern.

För just en excentriker är väl vad Lynch är och han visade prov på det tidigare i veckan. Filmskaparen gjorde det då klart för oss att det inte kommer bli någon återkomst till de dimmiga skogarna för hans del pågrund av bristande budgetförhandlingar. Fans och skådespelare —  som såg en gammal dröm gå i kras — var självklart förkrossade. Men kanske är det inte försent att ge upp hoppet, enligt Variety är nämligen Showtime — som producerar denna nya miniserie — nu redo att kompromissa. 

Vad betyder detta för tv-seriens framtid? Är Lynch nyckeln till the Black Lodge eller skulle vi kunna finna Laura Palmer bland de röda skynkena utan honom? Låt oss se över möjligheterna.

Ett Twin Peaks helt utan David Lynch 

Dale Cooper är ingen utan sitt kaffe eller metafysiska trippar till drömmar och denna stad är inget utan David Lynch. Även ifall Mark Frost alltid har bärt på en talang för berättelser — förutom när han författade denna film — så är det Lynch själ som har gett Twin Peaks liv. En man vars tankegångar är nästintill omöjliga att sätta sig in i går inte att ersätta så enkelt. Om en modern fortsättning av Twin Peaks ska fungera krävs David Lynch, men i vilken kapacitet?

Ett Twin Peaks med David Lynch

Låt oss säga att regissören får igenom sin vilja och återvänder för alla nio avsnitt — kommer han klara av det? Nog för att jag vill tro på denna surrealistiska mästares storhet men nästa år markera inte bara Twin Peaks uttalade återkomst, utan det har även då gått tio år sen Lynch — som debuterade 1977 med Eraserhead — regisserade något längre än en kortfilm. Att ta sig an detta projekt på nio timmar är en utmaning även för de bästa av filmskapare vilket sätter en monumental press på en nästan pensionerad regissör. Resultatet — om det hela går vägen — skulle kunna bli till det fantastiska vanvett vi älskar, frågan är dock om det finns tillräckligt många timmar till meditation för att det ska gå vägen.

Ett Twin Peaks med men ändå utan David Lynch

Oftast talar man om den första — något korta — säsongen av Twin Peaks som den bästa, med all rätt. Många verkar dock ha antagit att det hela var David Lynch och Mark Frosts egna bedrift som de åstadkom före tv-cheferna tröttnade på deras dimtäta mysterier. Det är inte helt sant, eller visst sista delen om sviniga tv-chefer ja men första säsongens storhet är inte bara skaparnas bragd. Av åtta avsnitt regisserade faktiskt Frost endast två och skrev fem varav tre var tillsammans med Lynch som bara regisserade två av säsongens — kanske flummigaste — passager.

Men en bra tv-serie är alltid mer än skaparen och grundidéen — det är en gruppinsats där kameramän, regissörer, manusförfattare och producenter alla är beroende av varenda. Twin Peaks kan måhända inte fungera utan en direktlänk till det så kallade Lynchian inre. Låt därför David Lynch skriva alla avsnitt, regissera första avsnitt och använd honom sedan som en rådgivare med som kan överse produktionen. Nio avsnitt är ändå en monsturös förväntning, ta därför istället tillbaka American Horror Story's Tim Hunter eller Homelands Leslia Glatter — två regissörer som gjorde ett fenomenalt jobb med kultserien när den förbryllade tittare i början av 90-talet.

Visst är Twin Peaks en värld vi kan tacka David Lynch för, men det är även en värld där fantasin kan frodas likt ingen annan plats. Därför är seriens framtid inte beroende av dess skapare, den är beroende av filmskapare med förståelse för hans vision som sedan kan tillföra deras inviduella styrkor för att göra något värdigt den serie där rollfigurer förvandlades till dörrhandtag. Lynch är ändå 69 år gammal med skapliga röklungor så vad kan vi egentligen förvänta oss?  

Läs mer

Förlorad i populärkulturen

Svante Allmungs är 90-talist med en bakgrund som eskapist och orienterare.

På den här bloggen kommer han få utlopp för sin fanatiska konsumtion av populärkultur. Från rap till 80-talsdoftande synthpop. Från amerikansk prat-tv till Reddits mest bisarraste fanteorier.

Ingen kultur är för ful, på jakten efter dess hjärta. En resa med passion, avsky och humor.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla