Musikrecensioner

Basement Jaxx - Junto

Christoffer Reichenberg Andersson 00:00 22 Aug 2014

Junto är en ojämn samling danslåtar, där vissa passar perfekt in i Felix & Simons omtyckta dj-set medan andra spår är ofantligt uddlösa, exempelvis singeln Never Say Never som helt saknar nerv och låter farligt nära Womack & Womacks Teardrops, fast sämre. Den är ett tröttsamt försök att fånga flyktiga lyssnare, och partyduons tjugoåriga rutin tillsammans lyser starkt med sin frånvaro. Men med låtar som Sneakin’ Toronto och Mermaids of Salinas är de tillbaka på rätt sida av sitt skapande och gör det som de är absolut bäst på, att med ett överflöd av influenser ändå vara och låta som Basement Jaxx.

Gilla:
upp
9 röster

Wiz Khalifa - Blacc Hollywood

Adam Jansson 00:00 22 Aug 2014

Wiz Khalifa är som bäst i de båda ytterkanterna av sitt musikaliska spektrum. Å ena sidan får hans melodiösa talang som mest utrymme på puttrigt tillbakalutade låtar som The Race. Å andra sidan utgör hans lekfullhet en härlig konstrast till uppblåsta bangers som Taylor Gang. På Blacc Hollywood lyser de dundrande klubblåtarna med sin frånvaro. Som tur är bjuds vi dock på ett par åt det mysigare hållet, allra bäst är tacksamhetsförklaringen House In The Hills och lediga No Gain. Resten av spåren rör sig mestadels i den mellanliggande gråzon Khailfa annars ofta hamnar i, och där händer det inte så mycket.

Gilla:
upp
6 röster

JJ - V

Sara Berg 00:00 21 Aug 2014

Det ska bli spännande att se hur JJ lyckas anpassa den här skivans sårbara sound till en klubbmiljö, vilket är där jag tänker mig att de flesta av deras fans håller till. De släpiga basgångarna som långsamt växer fram på Inner Light och det försiktiga galopperandet i All White Everything kommer ganska nära bilden av ett gungande dansgolv, dolt i discorök, men resten av spåren passar bättre under den dimmiga promenaden hem, under ett meditationspass, under stjärnorna, under ett melodramatiskt moment, under en korkek.

De har i och för sig lyckats bra med sina tidigare skivor, även om återhållsamheten bara blir allt mer påtaglig genom åren. Den här gången går det dock inte att förneka - JJ har blivit mjukisar (trots att de fortfarande gör sitt bästa för att upprätthålla sin svåra image). Låtarna är stämningsfulla, på gränsen till religiösa, med Elin Kastlanders svävande och lätt hesa röst i absolut fokus och flyktiga arrangemang i bakgrunden. Det som hade kunnat bli tråkigt och pretentiöst, blir istället alldeles tillräckligt. Bara man har lite tålamod.

Gilla:
upp
9 röster

Moiré - Shelter

Christoffer Reichenberg Andersson 00:00 21 Aug 2014

Moiré beskriver sin djupa, svängiga och lagom skruvade techno som ”moments before take-off”. Det är en ypperlig beskrivning. Shelter låter som i garderoben på klubben, medan musiken fortfarande bara går att ana dovt bakom väggarna men ändå väcker danslusten, förväntan och glädjen. Snart är vi där. I rummet, i dansen. Shelter är en glädjande debut för oss som älskar när skev house förmedlar den förväntansfulla känslan.

Gilla:
upp
11 röster

Mattias Alkberg - Södra Sverige

Sara Berg 00:00 20 Aug 2014

Bästa textraden på Mattias Alkbergs nya skiva lyder: ”Jobbar med media, ser ut som en smed” i låten Du är en kattunge. Inte för att den är viktigast eller mest politisk, utan för att den är så löjligt sann. För att den så träffsäkert och i all sin enkelhet definierar vår samtid.

Efter att Alkberg dödat projektet Mattias Alkbergs Begravning, dröjde det inte länge förrän han värvat ett nytt band och börjat spela punk – vilket är en utmärkt genre för den som vill protestera mot till exempel rådande maktordning. Även om personangreppen i Nöff nöff är onödiga.

För trots att musiken är synnerligen svår att undkomma på Södra Sverige, med hätska gitarriff och snabba trummor, är det ändå texterna som står i fokus. Alkberg är även publicerad poet och vet hur man formulerar sig träffsäkert och koncist. Han skriver korta och arga rader om klassklyftor, fredagsmys, högerpolitik och patriarkatet. Han hatar på regeringen, fattigdomen och hipsterkulturen, på arbetslinjen och Stockholm. Högst medvetet har han skapat ett av de bästa och viktigaste inläggen i valdebatten, för om folk inte lyssnar på politiker så lyssnar de i alla fall på musik.

Gilla:
upp
17 röster

Brian Setzer - Rockabilly Riot! All Original

Patrik Forshage 00:00 20 Aug 2014

På sitt  umptonde soloalbum ger sig Brian Setzer åter hän åt den rockabilly han slog igenom med via Stray Cats debut för 33 år sedan. Då bidrog han starkt till att förena ärkefienderna punkare och teddy boys i både stil och musik, men nu är han mer traditionellt renlärig. Någon liten genrebrytande hillbillydetalj smygs in, men annars håller Brian Setzer det konsekvent simpelt med utsökt vass gitarr, kantslag på virveltrummor, mycket eko och en strålande slapbas, och dessutom ett strålande uråldrigt piano som faktiskt vågar göra närmanden gentemot Jerry Lee Lewis utan att skämmas. Annars har Brian Setzer alltid stått en elegant som Eddie Cochran närmare än skitigare förebilder, och här blir det extra tydligt i höjdpunkten What’s Her Name

Ett fall framåt kan man förstås inte kalla den här sortens lappkast till karriärens ursprung. Men det är likväl Brian Setzers mest underhållande album på decennier.

Gilla:
upp
17 röster

Cory Branan - The No-Hit Wonder

Patrik Forshage 00:00 19 Aug 2014

Från Nashville laddar Cory Branan med bredbent countryifierad rock i nivå med självaste Bottle Rockets, och med lika mycket outlaw-attityd som glimten i ögat och humor. Med stöd av såväl Jason Isbell och Craig Finn kastar han sig in i såväl rockabilly som sentimental Nashville-country, och snuddar lika gärna vid western swing som vid ren gitarrrock. Med metaforer nästan i Willie Nelson-klass, till exempel i C'mon Shadow där han kontemplerar sin ensamhet i samspråk med sin egen skugga, är det där med albumtitelns no-hits snart ett minne blott.

Gilla:
upp
10 röster

The Courteeners - Concrete Love

Patrik Forshage 00:00 18 Aug 2014

Britternas envetna ambitioner om att kunna förvandla arvet efter Joy Division och Sister of Mercy till något storsäljande och stadiumfyllande är svåra att avliva. Band efter band på storbolag efter storbolag skickas fram och prövar att späda ut mörkret med olika framprövade doser mer allmängiltig pop, att trivialisera det med stora gester och att lägga till någon ytterligare ripoffs från mer samtida band - säg Arcade Fire. När sedan publiken inser substanslösheten dumpas banden osentimentalt och landar med svansen mellan benen på någon mindre label innan de till slut inser det omöjliga och ovärdiga i kämpandet och lägger ned. Det är den snabba utförsbacken The Courteeners nu har att se fram emot.

Gilla:
upp
12 röster

James Yorkston - The Cellardyke Recording And Wassailing Society

Patrik Forshage 00:00 18 Aug 2014

James Yorkston hårdsatsar med storbudget, med gäster som K T Turnstall och med en profilerad producent i Hot Chips Alexis Taylor. För säkerhets skull hänger han dessutom på en cover av Chris Bells mästerverk You and Your Sister i slutet. Den är fantastiskt fin, men den hade egentligen inte behövts eftersom de 15 egna mustiga visorna James Yorkston presenterar tillhör de bästa han gjort. I synnerhet när han är som mest melankolisk, som i Broken Waves om hans avlidne basist Doogie Paul.

Gilla:
upp
10 röster

Porter Robinson - Worlds

Sara Berg 00:00 17 Aug 2014

Det hade varit så himla enkelt att avskriva Porter Robinson som ännu en i raden av alla unga artister som vill surfa, inte bara på internet, utan även på den växande EDM-vågen. För ungdomar idag lär sig inte spela gitarr, de lär sig hur ett mixerbord fungerar.

Porter Robinson har dock producerat musik sedan han var tolv, nu är han strax över tjugo, och har med Worlds gjort vad många äldre musiker i samma genre ännu inte klarat av: en helt okej skiva. Fresh Static Snow har till exempel sköna vibbar av Daft Punks Digital Love, inlindad i ett än mer svepande filter.

Att Robinson dessutom inspirerats av det japanska dansmusikspelet Dance Dance Revolution och J-popkulturen, gör låtar som Divinity och Flicker lite mer intressanta och mig lite lycklig. Det som stör är istället dels den stundtals alltför polerade och sterila ytan, dels det stekiga housebeatet som återkommer för ofta. Men jag tror ändå att Porter Robinson har goda chanser att bli en respekterad producent i framtiden om han fortsätter att göra sin grej.

Gilla:
upp
13 röster

Karma to Burn - Arch Stanton

Christoffer Bertzell 00:00 17 Aug 2014

Att spela instrumental rock kräver en musikalisk talang utöver det vanliga. Jag pratar inte om teknikrunkeri eller virtuositet, utan om förmågan att kunna fånga upp lyssnaren utan att ha en tydlig sångmelodi som talar till ens person. Karma to Burn har inte det. Deras låtar ter sig fint som skal till traditionella rocklåtar, likt tomma hylsor utan något krut i. Det behövs nödvändigtvis inte vara en vokal prestation som saknas, men dessa sifferbetitlade spår platsar på sin höjd i valfritt tv-program om biljakter på öde vägar.

Gilla:
upp
12 röster

Benjamin Booker - Benjamin Booker

Patrik Forshage 00:00 17 Aug 2014

Att Jack White omedelbart anmält sig som mentor till den debuterande Benjamin Booker förvånar inte. Singersongwritern från New Orleans bekänner sig till tre avgörande influenser. Den första är T. Rex, vilket inte hörs i hans musik. De två andra är The Gun Club och Blind Willie Johnson, och den kombinationen fungerar som delförklaring till hans tjurrusningar genom elektriskt bluesslammer och den slamrigaste garagerocken. Soulballader, Bo Diddley-mangel, ur-rhythm'n'blues och hederlig punk - allt behandlas med samma energiska fuzzgitarr, enstaka fläskiga orglar och rudimentära trummor, och inte minst en mjuk och melodisk röst. Den kommer att stanna hos oss länge.

Gilla:
upp
10 röster

Mirel Wagner - When the Cellar Children See the Light of Day

Sara Berg 00:45 16 Aug 2014

Titeln på den här skivan får mig att tänka på den österrikiske galningen Fritzl. Gitarrerna får mig istället att tänka på Nirvanas skiva Unplugged in New York. Dova och slappa men samtidigt distinkta. De båda komponenterna är väl också det mest provokativa med skivan, som i övrigt är rätt intetsägande. Mirel Wagner sjunger suggestiva och dämpat dramatiska lägereldsvisor, designade för läggdags snarare än för uppvaknande. Ironiskt nog är det spåret som fått titeln Goodnight som är mest upplyftande. En smygande vacker visa i långsam valstakt, som att dansa in i en fantasivärld.

Gilla:
upp
10 röster

FaltyDL - In the Wild

Christoffer Reichenberg Andersson 00:27 16 Aug 2014

Det finns en sådan lätthet i FaltyDL:s musikskapande. Det känns som att den inte väger något fast det innehåller så mycket. Drew Cyrus Lustman, som Brooklynproducenten egentligen heter, sammanfogar beats, jazz, samplingar, downtempo och leftfield i oändlighet. Så har det varit sedan debuten, och Into The Wild är inget undantag. FaltyDL fortsätter utforska alla delar av den elektroniska musiken på ett sätt som gör en förundrad och imponerad. Han får alla infall och influenser att samsas så bra ihop att det blir poänglöst att prata genrer om hans vackra och välgjorda hantverk.

Gilla:
upp
11 röster

The Underachievers - Cellar Door: Terminus Ut Exordium

Adam Jansson 00:22 16 Aug 2014

Efter att på förra årets Lords Of Flatbush ha lånat in Lex Luger och hans svulstiga klubbeats har duon nu hittat tillbaka till det psykedeliska soundet från första mixtapet Indigoism, där cloudrap varvas med klassiska New York-ingredienser som hårda trummor och en mer tillbakadragen basgång. Utöver ett par halvhjärtade försök att på A$AP Rocky-likt vis skruva ned röstläget till oigenkännlighet på sant södernmanér, är soundet tajt och välgjort. Båda rapparna är tekniskt skickliga och varvar tempofylld back-to-back med tillbakalutad släpighet. Trots albumets höga lägstanivå saknas dock några riktiga toppar.

Gilla:
upp
8 röster