Musikrecensioner

Bolywool - Já

Patrik Forshage 00:04 16 Apr 2014

Från Öland har kusinerna i Bolywool rest till Island för att färdigställa sitt tredje album, och deras musik är som gjort för naturromantiska metaforer om såväl raukar, blinkande fyrtorn och stort alvar som om geisrar och sprickor mellan kontinentalplattor. Bolywools postrock är ödesmättad så det förslår, storslagen och ödslig, men den innehåller också fint vemodiga popmelodier som Summer Rain, och det räcker för att vi ska dröja oss kvar även när hänförelsen över de dramatiska naturupplevelserna svalnat.

Gilla:
upp
19 röster

The Afghan Whigs - Do to the Beast

Patrik Forshage 00:00 15 Apr 2014

På ytan verkar allt stabilt. Afghan Whigs första nya album på 16 år låter som ett Afghan Whigs-album - stort, hårt, mörkt, och med soul som en central ingrediens i grungerocken. Men det håller inte.

Utlevelsen känns ansträngd och tillkämpad, riffen är åldrat tröga, och tyngden har sjunkit ner och lagt sig runt midjan. Den närmast outhärdliga ljudvolymen (fortfarande är deras Stockholmsspelning 1996 det enda gig jag lämnat av omsorg om min hälsa) är numera nedtagen till trivselnivå och de soulinfluenser som brukade ge finess i manglet är numera pliktskyldiga. Royal Cream kommer närmast, och i Matamoros med dramatiska stråkar hittar Greg Dulli lite flykt i rytm och steg. Men när de sedan kokar en geggig soppa på Nirvana, U2 och Isaac Hayes i The Lottery sjunker stämningen igen.

Do to the Beast är ett hyfsat grungealbum, men jämfört med sin samtid är det daterat och jämfört med bandets katalog är det på sin höjd hyfsat. Det som återstår är därmed nostalgivärdet, som var och en bedömer utifrån sina respektive referensramar. Men lite sorgligt är det.

Gilla:
upp
5 röster

Chet Faker - Built on Glass

Sara Berg 00:09 14 Apr 2014

Med tanke på Nicholas James Murphys artistnamn hade det varit mer naturligt om han hade sysslat med något slags uppdaterad jazz och inte den souliga electro han i själva verket skapar. Men kanske att det hade varit för uppenbart. Nu är det istället nästannamnens tåtrippande, närgångna och mysiga sångstil han har inspirerats av och kombinerat med så smidiga beats att de ibland ålar sig fram på golvet. Det mjukt studsande lagerarbetet i 1998 är bland det bästa jag hört, medan en stor del av skivans inledande låtar är alldeles för sliskiga.

Gilla:
upp
5 röster

SZA - Z

Adam Jansson 00:00 13 Apr 2014

Den poppiga indie-R&B som Solange så uppfriskande introducerade 2012 åtnjöt tidigt hyllningar, både från fans och kritiker. R&B-kollegorna var inte heller sena att hoppa på indie-tåget. En av de nya förmågor som då började bubbla med hjälp av samma soliga sound var SZA. Därför är det minst sagt förvånande att hon med sin TDE-debut gått i en helt annan riktning, det är egentligen bara fjäderlätta singeln Julia som hade platsat på Solanges senaste projekt. Men misströsta inte. Istället har den New Jersey-födda 23-åringen på Z jobbat fram ett fylligare, släpigare och på många sätt ännu mer unikt sound. Det är själfullt och geniunt rakt igenom. Den varma andra halvan av Isaiah Rashad-gästade Warm Winds kan rentav vara den bästa R&Bn hittills i år.

Gilla:
upp
8 röster

Faråker - Början på slutet

Patrik Forshage 11:11 12 Apr 2014

Svenskspråkig intensiv indiepop med känslorna utanpå huden och verbaliserade i mångordiga smarta texter riskerar alltid att slå över i överpretention. Men Olle Blomström från Faråkra i Blekinge använder Ted Gärdestad och Jakob Hellman som jämvikter när han glödande beskriver såväl Allt som är skit som kärleken till Ellinor. Och eftersom hans känslostormar konsekvent vilar på fina popmelodier med muntert visslande och vemodig moll, ibland i en och samma fras, har Faråker inga svårigheter att behålla balansen.

Gilla:
upp
19 röster

The Skull Defekts - Dances in Dreams of the Known Unknown

Patrik Forshage 00:00 12 Apr 2014

”This dance is ancient”, upprepar de i inledande Pattern of Thought, som för den som vill kan fungera som en programförklaring för deras postindustriella rock. ”I think it’s for sex magic rituals… or just having a good time” funderar de över pukmullrande lånat från Killing Joke, metallskrammel från SPK och små pillriga melodislingor inspirerade av The Residents. På samma sätt manglar de sedan vidare med gott humör, gnisslande gitarrer och ödesmättad sång av Daniel Higgs. Och även om experimentlustan är minst lika stor som vanligt har The Skull Defekts aldrig låtit så här lättillgängliga förut.

Gilla:
upp
8 röster

Dödsfest - Det sista äventyret

Patrik Forshage 00:00 11 Apr 2014

Med ostadig postpunk och strålande humör firar Dödsfest debutalbum. Men ett band där giganten Conny Nimmersjö har fritt spelrum för sina gitarrinfall - inklusive mycket rundgång - och där resten av bandet har gedigna meriter från Pascal, Matti Alkberg BD och Park Hotell kan förstås inte jämföras med andra debutanter. Singeln Utan din kyss (missa inte Jacob Frösséns video) och punkpopiga Obegränsat otillgänglig är ett par av många skeva och ljuvliga slammerpärlor, och med sin vänligt återhållna ilska (”Det är inte utan att... jag... blir... arg”) fräser och gnisslar Dödsfest trevligare än de flesta.

Gilla:
upp
13 röster

Simian Ghost - The Veil

Sara Berg 00:00 10 Apr 2014

Om Beach Boys hade varit en gosskör bestående av näpna små änglar med pudervingar, är det precis så här ljuvt, oskuldsfullt och hundögt de hade låtit. Som trollsländor över sommarängar,  och ljummen vind i håret. Ibland glimtar det till av något slags tassande Salem Al Fakir-soul, men oftast är detta den snällaste och mest ömsinta stämsång du kan hitta just nu, försiktigt nedbäddad under ett täcke av skiraste silke. Har Simian Ghost inga bekymmer i hela världen? Nä, jag tror faktiskt inte det.

Gilla:
upp
13 röster

The Mary Onettes - Portico

Sara Berg 00:00 10 Apr 2014

Den svulstiga popens mästare fortsätter att skriva låtar lika pampiga som albumtiteln, som ovanligt väl ringar in den röda soundtråden som löper genom låtarna. Det här är en storslagen entré, men vi får aldrig riktigt komma in i Det Stora Heliga. Mycket av bandets styrka ligger i sångaren Philip Ekströms röst, mäktig nog att fylla en pelarsal och lika rysningsframkallande som vanligt, vilket får melodierna att hamna lite i skymundan. Efter att ha lyssnat på skivan över tjugo gånger har jag fortfarande svårt att skilja låtarna åt. De är alla bra, men ingen är bäst.

Gilla:
upp
11 röster

Adrian Lux - Make Out

Christoffer Reichenberg Andersson 00:00 9 Apr 2014

Adrian Lux rör sig med lätthet i den pop-housiga världen och det är nästan svårt att greppa vilket stort internationellt namn han är. Det är för de största dansgolven och på de största scenerna i Miami och Las Vegas han spelar och skapar sin vemodiga dansmusik.

Adrian målar känslor med stora penslar och gör det med hjälp av vokalister som exempelvis Lune, JJ och Last Lynx. Den tydliga indievinklingen av dansmusiken tillsammans med intresset för popmusik fungerar väldigt bra för Adrian och gör att musiken lyfter sig ifrån den mängden.

Gilla:
upp
12 röster

Todd Terje - It’s Album Time!

Christoffer Reichenberg Andersson 00:00 8 Apr 2014

Det hela känns lite meningslöst. Skivans hits har vi redan hört och dansat till, i fallet Inspector Norse i nästan två år. Att den dyker upp tillsammans med ytterligare fyra redan släppta spår som haft sin sedvanliga Terje-hype känns mest förvirrande. De lugnare spåren är fina, men lyckas inte lyfta från att kännas som mellanspår i jämförelse. Att dessa nya spår inte får chansen att stå på egna ben som en fristående EP är lite synd.

Gilla:
upp
11 röster

Avey Tare's Slasher Flicks - Enter the Slasher House

Sara Berg 00:00 7 Apr 2014
Att lansera den avslappnat solskensflummiga hippiepopsingeln Little Fang som första livstecken från den här trion, bestående av redan rutinerade musiker från band som Animal Collective och Dirty Projectors, var ett gravt villospår. Fullängdsalbumet är istället ett psykedeliskt 60-talsäventyr i nutida, stökig tolkning, lika knarkigt som bandnamnet. Det som kunde varit en behaglig husvagnssemester blev en road trip i racerfart med neurotiska trummor och foten lite för hårt på effektpedalen.

Gilla:
upp
16 röster

EMA - The Future’s Void

Patrik Forshage 00:00 6 Apr 2014

Förstasingeln Satellites har redan pekats ut som en av vårens höjdpunkter av Pitchfork, bland annat för att Erika M. Anderson utifrån sina William Gibson-influenser skitar ner sitt elektroniska sound med metalliska ljud och sprakande statisk elektricitet. En annan påfallande inspiration är Nine Inch Nails, vars påverkan tydligt märks i till exempel Cthulu och Smoulder, och Erika M Andersons subtilt dramatiska sätt att sjunga leder den minnesgode finsmakarens tankar till Lisa Dalbellos 30 år gamla Whomanfoursays. Med inslag av mer traditionellt arrangerad elektrisk rock, relativt långsam och hårt hotfull, gör det The Future’s Void till en av vårens mest kompletta skivor.

Gilla:
upp
15 röster

Cloud Nothings - Here And Nowhere Else

Patrik Forshage 11:38 5 Apr 2014

För ett band med så aggressiv energi som Cloud Nothings uppstår allvarliga problem när ledaren Dylan Baldi inför det tredje albumet upptäcker att han inte hittar något att vara arg på. Det gör att punken på deras tredje album inte blir "subtil och varierad", som bandet vill hävda, utan snarare ambivalent, riktningslös och ofokuserad. men det är bara undanflykter. Enbart den Husker Du-urladdningen No Thoughts funkar.

Gilla:
upp
12 röster

Niklas von Arnold - Svenska 1

Adam Jansson 00:00 4 Apr 2014

Ett skifte från engelska till svenska är ett modigt och på många sätt riskfyllt skifte, i synnerhet inom en så vokalburen genre som soul. Men Niklas von Arnold lyckas parera dessa svårigheter på ett alldeles ypperligt sätt. Själfullheten finns kvar i allra högsta grad och har med hjälp av modersmålet på många håll till och med intensifierats. En annan positiv aspekt språkbytet fört med sig är en större uttalsmässig nonchalans, vilken utgör en behaglig kontrast till de raka och ärliga texterna. Det hade dock varit kul att höra svenskan kombineras med det eleganta The Dream-doftande sound som präglade delar av Superman

Gilla:
upp
18 röster