Musikrecensioner

Rikard ”Skizz” Bizzi - Ur Funktion

Adam Jansson 00:23 2 Sep 2014

När Rickard ”Skizz” Bizzi över inledande Slate Zittis råa instrumental rappar: ”Jag gör ett album med smutsiga samplingar, råa raps, inga refränger, bara för att jag kan” går tankarna till Jay-Zs upproriska  D.O.A. I likhet med hur Jay ville döda den då pågående autotune-trenden,  uttrycker Skizz på Ur Funktion gång på gång sitt missnöje med den nuvarande svenska rapscenen och mediacirkusen som följer den. Den hårda känslan hålls i EP:n igenom, och även om de bittra rapsen känns gjorda efterhand, tröttnar man aldrig på den tidlöst välgjorda produktionen.

Gilla:
upp
13 röster

Sinkane - Mean Love

Patrik Forshage 00:00 2 Sep 2014

Inledningen på Mean Love är rent överväldigande. Först How We Be med tung groove, tvärflöjt, dagsaktuell elektronik och påfallande William Onyeabor-påverkan, och sedan samma influenser tillsammans med alert blås och än mer tydligt rotat i Sudan på New Name. Därefter Yacha, som utöver de centrala beståndsdelarna så långt dessutom förmedlar blaxploitation-suggestioner. En starkare albumöppning hittar du inte under 2014.

Att önska sig samma skyhöga standard tvärsigenom vore kanske förmätet och i sin ambition att skapa "sant universell" musik trampar Yeasayers och Of Montreals multiinstrumentalist Ahmed Gallab musiken snett på några ställen. När han gapar över för mycket med lam reggae och någon tam bossa blir det en svacka som diskvalificerar albumet från ett i övrigt solklart högsta betyg. Men efter dem han hittar desto mer rätt i Hold Tight som låter som Sade på en massiv och organiskt suggestiv soulgroovebotten. Galley Boys skulle kunna vara ett lyckat countrysoulförsök av The Impressions, och i gripande Son upprepar han om och om igen att "I will not forget where I come from" innan han avslutar skivan med Omdurman, uppkallad efter den stad i Sudan där han har sitt ursprung.

Sinkanes medryckande kombination av musik från olika delar av världen med samtida hipnessutryck motsvarar det som David Byrne och Damon Albarn envist eftersträvat under åren, och med Mean Love svingar sig Sinkane ledigt upp till samma nivå som dem.

Gilla:
upp
14 röster

Brothers of End - Shakers Love

Sara Berg 00:00 1 Sep 2014
Det finns en trygghet i vissa band, i att skapa ett sound och sedan behålla det på skiva efter skiva. Jag läser recensioner av Brothers of Ends två tidigare album och skulle kunna copypasta in texterna här. Beskrivningar av småländska trollskogar och öde motorvägar genom USA, allt finns kvar. Även den här skivan ger oss finstämd americana, trubadurcountry och vaggande visor, med stämsång och munspel. Jag tänker mig att fans av Emmylou Harris och Neil Young kommer att lyssna på den här skivan under bakissöndagar och långresor i bil. Jag hade nog hellre spelat Alice Boman, som rör sig i samma kretsar, men låter mer innovativ och personlig. Däremot ska man inte låta sig luras av att två av de tre bandmedlemmarna har en bakgrund i Cardigans. Detta är inte catchy, men det är ett bra hantverk.
Gilla:
upp
14 röster

Wolf - Devil Seed

Christoffer Bertzell 00:00 1 Sep 2014

Blodtörstande hajar, skelettsamlare och demoner som dansar till sjutakt utgör några smakprov när Wolf för sjunde gången levererar köttig heavy metal. Skräckhistorierna avlöser varandra som om det vore Halloween varje dag hemma hos dessa Örebroare. Niklas Stålvinds stämband är i skräckinjagande bra form och varje ackord rivs av med en hunger jag inte tidigare hört i Wolf. Om detta beror på den rippade frontmannens kolhydratstrejk eller helt enkelt ett band som fötts ur äkta djävulssäd väcker frågetecken.

Gilla:
upp
13 röster

Dr. John -Ske-Dat-De-Dat…Spirit of Satch

Patrik Forshage 00:00 31 Aug 2014

I sitt fortsatta mycket svängiga sätt att katalogisera all things New Orleans har Mac Rebennack nu hunnit fram till hyllningsalbumet till Louis Armstrongs vokala inspelningar. Men istället för att vara traditionstrogen eller att omvandla materialet till sin vanliga swampfunk har Dr John den här gången valt en annan och mindre bekväm väg. Tillsammans med en lång rad rappare, sångare och instrumentalsolister från olika generationer och såväl från jazz- och blues- som från hiphopscenen prövar han att placera han Satch en nutida kontext. Mack the Knife med Terence Blachards trumpet och rap av Mike Ladd har inte mycket kvar av originalet men är gengäld grymt funkig, och Sometimes I Feel Like A Motherless Child blir till subtil jazzsoul tillsammans med Anthony Hamilton. På andra håll bidrar traditionalister som Blind Boys of Alabama och Dirty Dozen Brass Band med botten, virtouser som Arturo Sandoval med bländande solon och övertygande rap från folk som Telmary. I samspel med en påfallande inspirerad Dr. John ger det helt nya upplevelser av annars uttjatade standards som What A Wonderful World och Nobody Knows the Troubles I've Seen.

Gilla:
upp
20 röster

Alaska – Alaska

camila astorga diaz 00:00 31 Aug 2014

Experimentverkstaden har öppnat och Alaska står först i kön. Zackes röst river och drar i låtarna och Johan som tidigare hörts i Movits! tar ut svängarna. Fasta ramar kan vara ett gissel, de är en trygghet att lura sig mot sig mot, som ett barndomsrum i en svensk småstad. Men vad är gränser om inte risktagandets säkerhetslina och fyrkanter kring tänkandet?

Alaska är motsatsen, som en ny smak på besök i livsmedelshyllorna. Därför saknar det en fast punkt att rotera kring, ett enhetligt sound eller en rak linje. Men det behöver inte alltid vara det man är ute efter. Alaska är varken Movits! eller Zacke, men desto mer mellanrummen mellan deras skivor, och hiphop-Sverige är ett stickspår rikare.

Gilla:
upp
23 röster

The Haunted - Exit Wounds

Christoffer Bertzell 00:00 30 Aug 2014

Efter att Peter Dolving skandalartat sa upp sig via en rant på Facebook 2012 och senare följdes av trummisen Per Möller Jensen, samt gitarristen Anders Björler, såg många slutet för The Haunted. Skam den som ger sig. Exit Wounds är en skarp markering med en tydligt ritad skiljelinje mot var 2011 års experimentella Unseen lämnade vanten kastad. Trots familjära medlemsåterseenden och ett material som spritter av höghastighetsaggression, är det inte heller någon säker tillbakagång. Genom det detaljrikt svängiga riffhantverket och Marco Aros kaxiga hardcore-bröl, är det bara att konstatera att The Haunted är tillbaka.

Gilla:
upp
22 röster

Thomas Stenström - Fulkultur:(

Patrik Forshage 00:00 30 Aug 2014

Att Håkan Hellström påverkar hur unga svenska sångare och låtskrivare vill låta är lika självklart som att Zlatan påverkar unga fotbollspelares drömmar och spelstil. Det är ok och naturligt, och Tomas Stenström sätter sin Håkan perfekt. Allt finns där - eufori i kontrast mot vemod, hybris i kontrast mot osäkerhet, ordrik lokalpatriotism i kontrast mot stavelsesnubblande storvulna naturromantiska metaforer, och folklig flört i kontrast mot smala referenser. Det är Thomas Stenström själv så akut medveten om att han försöker föregå kritiken genom att själv namedroppa Håkan i Dirty Harry och en tung refräng, men det gör nästan saken än pinsammare.

I den kopierande utvecklingsfasen lär sig en artist förvisso massor. Men för att vara relevant för publiken krävs att man åtminstone i någon mån börjat frigöra sig från influenserna på väg mot sitt individuella uttryck. Dit har Thomas Stenström långt kvar.

Gilla:
upp
25 röster

Opeth - Pale Communion

Christoffer Bertzell 00:00 29 Aug 2014

Om Heritage var ett djärvt dopp i nya vatten, är Pale Communion ett fullbordat dop i samma sjö. Fri från tung dist och growl, framstår denna progressiva rockifiering som en reningsprocess av Opeths gamla sound. Att utesluta dem brutalaste ingredienserna i musiken, är att blotta den arkitekturella själen i Opeth. En experimentell resa bortom dödsmetallens domäner, där det råder frosseri i psykedeliska melodier och en vilja att omfamna dur lika brett som moll. Och även om det finns stunder då jag saknar den extrema dynamik mellan brutalitet och melankoli bandet tidigare personifierade, är detta ett Opeth jag välkomnar med öppna armar.

Gilla:
upp
23 röster

Merchandise - After the End

Patrik Forshage 00:00 29 Aug 2014

En av sensommarens mest överraskande skivor kommer från Florida, där det forna hardcorebandet Merchandise gör en plötslig omstart med stark känslosam artrock. Magazine och Roxy Music är uppenbara förebilder till en pop som tar egna vägar och vågar vara samtidigt omedelbar och lite krånglig. På samma sätt förmår sångaren Carson Cox att omsätta sin Morrissey-passion både till sin egen röstmässiga känslighet och till vassa oneliners.

Gilla:
upp
19 röster

The New Pornographers - Brill Bruisers

Patrik Forshage 00:00 28 Aug 2014

Tänk dig bandet som har obegränsad tillgång till Neko Cases unika röst, låtskrivande och engagemang. Och som landar i att hon kan få ett par leadsånguppdrag, till exempel i popbriljanta Marching Orders, men sedan får bidra enbart med hänförande andra- eller tredjestämmor. Och att i samma konstellation ha Destroyer-Dan Bejar som laddad vankar fram och åter i studion, redo att presentera sina bästa kompositioner, att sjunga eller vad som helst. Och som till slut får samma begränsade utrymme som Neko Case, här med War on the East Coast som klarast lysande ögonblick. I The New Pornographers har talangerna alltid trängts, och störst utrymme har den i jämförelse med bandkollegorna minst uppmärksammade A C Newman. Det är i sin ordning, eftersom han tillhör popmusikens absoluta aristokrati bland ännu inte tillbörligt hedrade genier som Andy Partridge, Brendan Benson och Chris Stamey. Tror du mig inte räcker en snabb lyssning enbart på Backstairs för att konstatera att Brill Bruisers är en i raden av popharmoniska mästarprov till artefakter från The New Pornographers.

Gilla:
upp
17 röster

Ariana Grande - My Everything

Adam Jansson 00:00 27 Aug 2014

My Everything är popmusik i sitt allra mest kommersiella utförande. Spretigt och festligt där mysig R&B får samsas pampig dansmusik. Och med några av världens mest kända låtskrivare och producenter kommer albumet säkerligen vara till belåtenhet för bolagsbossarna. Tyvärr blir dock resultatet genomgående styrt och opersonligt. Ariana Grande får alltför lite rum att utnyttja sitt breda register. Tillsammans med den något mer opolerat inriktade gästlistan hade det varit kul att höra mer av hennes ledigare sida. Mindre musikal, mer millennieskiftets Mariah Carey.

Gilla:
upp
16 röster

Royal Blood - Royal Blood

Patrik Forshage 00:00 27 Aug 2014

Det där med gitarr- och trummor-duon har vi lärt oss att förstå numera. Den här Brighton-duon gör det ännu tyngre genom att byta gitarren mot en bas, även om Mike Kerr väljer att hantera den som en sologitarr större delen av tiden. Trots skillnaden i sättning ligger Royal Blood väldigt ofta så nära The White Stripes sätt att angripa Led Zep att de med största sannolikhet får betala hälften av sina royalties till Jack White om det blir rättsak. Det är inte bara i duoformat, i referenser eller ens i röstmässig likhet och desperation som de centrala likheterna finns. Snarare är det i förmågan att variera sig och att släppa fram nyanser och finesser i det massiva manglet som Royal Blood liksom sina förebilder har sin viktigaste styrka. Det är också orsaken till att både Jack White och Jimmy Page med största sannolikhet inte går till domstol utan sluter upp med oss andra i hyllningskören.

Gilla:
upp
22 röster

The Wytches - Annabel Dream Reader

Patrik Forshage 00:02 26 Aug 2014

Från Brighton kommer den här gravallvarliga trion som har uppfunnit hybridgenren "surf doom". Det anmärkningsvärda är inte så mycket att det är just så deras musik låter - obarmhärtigt tungt manglande och med vasst gitarrtwang på toppen - utan att det fungerar riktigt bra. När de dessutom släpper fram sina inre White Stripes i Beehive Queen är det till och med utmärkt.

Gilla:
upp
19 röster

The Bug - Angels & Devils

Christoffer Reichenberg Andersson 00:00 26 Aug 2014

Det goda mot det onda. Det mörka mot det ljusa. Änglar mot demoner. The Bug utgår från det mest klassiska temat någonsin. Angels & Devils är uppdelad i två delar som står som varandras antagonister, med The Bug själv som en slags Janusfigur i mitten. Det är ett dystopiskt slagfält av easy listening för alla som avskyr easy listening, och med gäster som Gonjasufi, Flowdan, Groupers Liz Harris och Death Grips är det ett vackert soundtrack till en vackert snålblåsig höst.

Gilla:
upp
18 röster