Musikrecensioner

Dave Davies - Rippin’ Up Time

Patrik Forshage 00:00 26 Oct 2014

Om det här är ett tänkt som bevisning i hans pågående kamp om vem som var The Kinks verkliga geni, Dave Davies eller storebror Ray Davies, så skjuter Dave sig i foten. Hans rock’n’roll är en lodis som rör sig tungfotat att man ständigt oroar sig för att den är ska falla ihop, och hans röst är en katastrof. En första halv textrad i King of Karaoke påminner om forna stordåd, men sedan faller Dave Davies igenom igen. Med den här insatsen skulle han inte placera sig på prispallen ens på den lokala puben på North Finchley High Streets fredagskaraoke. Än mer pinsamt är de ständiga The Kinks-citaten, som bara förstärker bilden av hur långt ifrån svunna tiders kvalitet det här är.

Amaranthe - Massive Addictive

Christoffer Bertzell 00:00 26 Oct 2014

Missionen att få stela hårdrockare att studsa på konsertgolvet har skruvats upp på Amaranthes tredje platta. Med en större satsning på elektroniskt tunga groove än snabba metallriff, flirtas det friskt med Christer Björkman i låtar strax över tre minuter. Jag saknar lite av den dynamik som premierade fart i delikatesser som 1.000.000 Lightyears och Invincible, men samtidigt är det denna vågade balansgång som gör dem till det intressantaste bandet på scenen som utforskar minlandskapet mellan pop och metal. Som en lyxigt förpackad bakelse, fylld av gräddiga melodikalorier, du snabbt blir tjock av om du inte dansar med.

Easy October - Sweethearts Before the Fall

Patrik Forshage 00:00 25 Oct 2014
Trots att Nikke Ström, Kristofer Åström och numera till på köpet Andreas Kleerup ingår i bandet är Easy October långtifrån något Traveling Wilburys-koncept. För även om bandledaren Kristoffer Hedberg har en fantastisk förmåga att knyta till sig namnkunniga musiker är den americana och folkpop Easy October spelar otvetydigt hans egen. Antydningarna till flerstämmig sång ger mersmak, och till exempel Blow Out Your Candles får oss att sluta drömma om The Jayhawks återkomst. I Been Loving You For Years (But Of Course I Had to Fuck It Up) visar bandet upp en annan sida med en vemodig popmelodi lika vacker som låttiteln, och där någonstans står det klar att Easy October är mycket större än sina beståndsdelar.

Slipknot - 5: The Gray Chapter

Christoffer Bertzell 00:00 25 Oct 2014

Niomannaorkestern från Iowa har sedan 2008 års giv All Hope is Gone blivit en septett. Efter Paul Grays död och Joey Jordisons sorti är denna platta inte bara efterlängtad, utan framför allt en kreativ resa utan två av dem mest inflytelserika medlemmarna. Slipknot står dock stadigt i kaoset och glänser bäst i sin mer extrema framtoning, avgränsad från syskonbandet Stone Sours postgrunge-släktskap. Det psykopatiska slagverksdrivet skapar en brutal kontrast till Corey Taylors melodiska refränger, vilket kommer att tryggt vagga alla maggots i stormens öga, trots avsaknad av Jordisons aggressiva batteri.

Billy Idol - Kings & Queens of the Underground

Patrik Forshage 00:00 25 Oct 2014

Utan sitt pretty face, utan 80-talets romantiserade Blade Runner-möter-Mad-Max-estetik och utan MTV återstår inte många positiva förutsättningar för Billy Idols comeback. Tappert kämpar han på med elektroniska rytmer, synthsjok och hårda gitarriff från dazumal, men utan tillstymmelse till popkrok leder det ingenstan, och när Billy Idol till slut själv inser det ramlar han ner i självömkan istället. I det rent parodiskt sentimentala titelspåret minns han osunda excesser från sina "golden years" och rabblar längtansfullt titlar på gamla hits. Sådana kommer han aldig mer ens att känna lukten av.

Frantic Sunday - Frantic Sunday

Patrik Forshage 00:10 24 Oct 2014

Det måste vara i Uppsala som The Strokes tappade bort sin förmåga att kombinera närmast desperat tonårsangst med gnistrande arrogant världsvana, smart indiepopsfiness med självdestruktiv storstadsrock'n'roll för 10 år sedan. Det är åtminstone där Frantic Sunday har plockat upp alla de beståndsdelarna och satt ihop dem till en egen helhet. Deras intensiva pop är spretig och ofta taggig, mycket tack vare frontmannen Tomas Karlssons intensitet, men den är samtidigt i högsta grad omedelbar och hitvänlig. Att det hunnit gå flera år mellan våra uppskattande ord om bandets första EP och deras första album innebär bara att de haft tid att destillera fram ett gediget låtmaterial som ger oss ett debutalbum med osedvanligt jämnhög kvalitet.

Thurston Moore - The Best Day

Patrik Forshage 00:00 24 Oct 2014
Med bland andra eviga kollegan Steve Shelley och Deb Googe från My Bloody Valentine i bandet står det Thurston Moore fritt att larma som han vill. Det utnyttjar han fullt ut, och The Best Day innehåller gott om spår som ledigt skulle placera sig intill Sonic Youths toppar. Drygt elva minuter långa Forevermore till exempel rymmer så mycket vemodigt skönhetslarm att man nästan går sönder, medan Detonation är en spartansk men intensiv Chelsea-urladdning som vore det Velvets andra album.

Scott Walker & Sunn O))) - Scoused

Patrik Forshage 00:00 24 Oct 2014

Under senare decennier har Scott Walker i sin allt mer radikala avantgarderoll blivit allt mer svårlyssnad, och förväntningarna på samarbetet med det stenhårt malande dronemetalbandet Sunn O))) var att den utvecklingen snarast skulle accelerera. Men deras gitarrers långsamma dist är så massivt att det blir till en solid betongplattform för Scott Walker att sjunga och halvtala sina ambitiöst teatrala texter ifrån. Dessutom låter båda parter små skira ljudblommor tränga igenom den hårda ytan och spira, och det gör paradoxalt nog Scoused till det mest behagligt tillgängliga såväl Scott Walker som Sunn O))) släppt ifrån sig på mycket lång tid.

Baxter Dury - It’s A Pleasure

Patrik Forshage 00:00 23 Oct 2014

Balansgången mellan att utveckla sin egen personlighet och att fortsätta i sin pappa Ian Durys tradition har inte alltid varit så stadig. Men nu har Baxter Dury hittat rätt. Hans små budgetsynthpoplåtar kan kännas tunna, i synnerhet när han sjunger som mest ostadigt och försiktigt i Petals. Men de svärtas av en samma sotiga kolpatina från norra London som hos pappa - särskilt tydliga är familjebanden i Palm Trees - och kontrasteras mot Fabienne Debarre mjuka kontrasång. Det är en kombinationen som är älskvärd i all sin veka sårbarhet.

The Budos Band - Burnt Offering

Adam Jansson 00:00 23 Oct 2014

The Budos Bands tre första album följde samma då nyskapande modell, där byggstenarna bland annat bestod av afrobeat, soul och retrofunk. Fjärde albumet i ordningen är inte bara olikt de första tre till namnet, även byggstenarna har bytts ut. Den afrikanska influensen är här ersatt av psykedeliska rockinslag och ryckig jazz. Blåsinstrumenten är genomgående utmärkande, soundet är tajt och konceptuellt sammanhängande, ständigt lett av ett medryckande riff. Dessutom kan man dofta en lite motsträvig underton som kanske mer än något annat bidrar till den rebelliska uppsynen.

Jukka Rintamäki - The Lost Fast One

Christoffer Reichenberg Andersson 00:00 22 Oct 2014

The Lost Fast One är Jukka Rintamäkis solodebut. Men det är inte bara ett fristående album och han är inte bara en solodebutant. De många strängarna han har på sin lyra vilka sammanfaller här. Eller bas, rättare sagt, eftersom det var hans instrument i hyllade Silverbullit. Han är också kompositör till film, till dansföreställningar och till Battlefield 3 och 4. Och det är just där den här skivan kommer in i bilden.

The Lost Fast One är från början komponerad åt dansföreställningen Before I Change My Mind, och är ett exempel på tydlig yrkesskicklighet. Det är en suggestivt, malande och följsamt, och stråkar och blås skapar en organisk ljudbild som i sina toppar är skräckinjagande vackra. Det här är en skiva som innehåller mer än vad första anblick avslöjar.

Beatrice Eli - Die Another Day

Sara Berg 00:00 22 Oct 2014

Jag älskar Moment of Clarity, öppningsspåret på Beatrice Elis debutskiva. Det är en blandning mellan 80-talets Madonna, disco och Michael Sembellos Maniac från Flashdance-soundtracket, och jag önskar att resten av skivan gått i samma anda. Eller åtminstone i samma svepande, glittriga och intima anda som Trust Issues.

Nu är istället nästan varje låt en egen genre, där jag hittar inslag av allt mellan Airs Sexy Boy (Beatrice Eli skiter i snubbar), Icona Pop, Lykke-Lis break-up-skiva och souliga r'n'b-nyanser, med texter som påminner om dramatisk tonårspoesi. Det var mycket som måste ut, en del skulle behövt en tajtare redigering.

Various tribute - Master Mix: Red Hot + Arthur Russell

Patrik Forshage 00:00 21 Oct 2014

Att hyllningsskivor är spretiga brukar väga tungt till deras nackdel, men inte här. För hur skulle man på ett sammanhållet sätt kunna tolka alla de väsensskilda dimensioner som finns i salig Arthur Russells skapande? Här är det istället enbart positivt att kastas mellan stilla sånger som This Is How We Walk on The Moon, som Jose Gonzalez med finkänslighet, subtil puls och jazzanslag får äran att inleda hyllningen med, och stenhårda disco från till exempel Scissor Sisters.

Sufjan Stevens, Glen Hansard och Devendra Banhart bidrar med stillsamma höjdpunkter, liksom allra starkast Phosphorescent vars You Can Make Me Feel Bad förmedlar den absolut motsatta känslan. Även The Revival Hour inleder försiktigt, men börjar snart leka med samplade beats från hiphopens Sugarhill Gang-krubba. I samma härad rör sig Robyn, som mycket träffsäkert prickar den intellektuella Manhattandiscon från mitten av 80-talet i Loose Joints Tell You (Today) med ett rakt stenhårt beat, distinkt blås och vänligt visslande. Lika dansant men mer hetsigt arty är Hot Chips 11-minuterstolkning av Dinosaur L-dängan Go Bang och Blood Oranges jazzfunk med slapbas. Tillsammans illustrerar de hur Arthur Russells musik - inom alla hans genrer - som ytterst lite annan musik har en akut modernitet som håller över decennier, och bidrar till en hyllningsskiva mer angelägen de flesta.

Aretha Franklin - Sings The Great Diva Classics

Adam Jansson 00:00 21 Oct 2014

Att kombinera en av det senaste århundradets bästa sångröster med några av vår tids största klassiker är som idé givetvis helgjuten. I försäljningssyfte. Visserligen har Aretha Franklin alltid varit en frekvent och mycket kapabel coversångare, men jag tar långt mycket hellre Simon & Garfunkel än Alicia Keys i reggaeformat. Att sedan göra de redan knepigt modifierade coverversionerna till mashups eller krydda dem med hiphopbeats känns bara än mer krystat. Man ska dock inte ta ifrån henne att hon fortfarande försöker, och med dagens utbredda autotune-användande är det synnerligen uppfriskande med hennes storslagna röst.

Mark Lanegan Band - Phantom Radio

Patrik Forshage 00:00 20 Oct 2014

Stickspåren har varit många, men det är i den ödesmättade mörka rockmusiken Mark Lanegan är hemma. Här är finns lite mer elektroniska rytmer än vanligt, tack vare en trummaskin-app Mark Lanegan hittat i sin Iphone, och ibland är det mer naket och avskalat. Men oberoende av sådant är Mark Lanegans musik lika dovt hotfull och överväldigande som alltid.

Röstmässigt har Mark Lanegan utvecklat en lika obestridlig auktoritet som de fyra stora med begynnelsebokstaven C, Cohen, Cave, Cale och Cash. Den förstnämnda matchas till exempel i I Am the Wolf och den sistnämnda i gammaltestamentliga Judgement Time över enbart en akustisk gitarr och en tramporgel. I Torn Red Heart drar det snarare åt Ian McCulloch, och mycket riktigt erkänner Mark Lanegan stölder från å ena sidan Echo And The Bunnymen och å andra sidan The Gun Club i pressmaterialet. I just den korsningen befinner sig Phantom Radio, och där är det livsfarligt vackert.

Bäst just nu: Musik

Half Japanese – In It's Pull

Så många år, så lite precision.