Spelrecensioner

Mario Kart 8

SPEL – Michael Gill 16:29 25 Jun 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

Aldrig är det så tydligt att gott spelutvecklande är ett hantverk som när Nintendo släpper en ny version av någon av sina stora huvudserier. Det är ett skräddarsytt arrangemang där många små variabler måste vara rätt, där allting måste passa ihop och där slutresultatet ofta på ytan verkar simpelt, men samtidigt bär lager på lager av intrikat design. Se på Mario Kart 8, till exempel. På avstånd ser det ut som ännu ett kart-spel, men tekniskt uppgraderat för att passa i tiden. Men så fort du sätter dig ner med det, gärna tillsammans med några spelsugna vänner, grips du av det där speciella je ne sais qoui och går raka vägen tillbaka in i barndomen igen. Utan att passera gå, bokstavligt talat.

I Mario Kart 8 sladdar, hängglider och kör du på väggar genom en mängd olika fantasifulla racingbanor med klassiska Nintendo-teman. Och även om det till en början känns som ett barnspel dröjer det inte länge innan de målsökande röda skalen får dig att uttrycka dig på gravt barnförbjudna sätt. Lika lätt som spelet är att komma in i lika lätt gör det dig också till en bilförare på gränsen till Falling Down-klass.

Att Nintendo kan det här med spelglädje är en ganska uttjatad sanning, som tål att upprepas. Mario Kart-spelen har hållit genomgående hög klass genom alla år, men åttan är utan tvekan ett av de absolut bästa.

Ungefärligt pris: 549 kronor

Gilla:
upp
9 röster

Wolfenstein: The New Order

SPEL – Michael Gill 16:27 25 Jun 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

Tiden, som en av senare års bästa tv-seriekaraktärer halvdrucket konstaterade, är en platt cirkel. Vi är dömda att upprepa samma misstag, om och om igen. Det finns ingen utväg.

The New Order är Inglorious Basterds blandat med Rambo, Tarantinos blodiga historierevisionism i första persons-perspektiv. Med skillnaden (nåja, det finns ett par till) att Axelmakterna vann Andra världskriget. Det är 1960-talet genom en raslärd skrattspegel. Människan har gått på månen och Beatles har slagit igenom – men de tvingas sjunga på tyska. Mitt i allt det här vaknar krigs-hjälten B.J. Blazkowicz upp efter 14 år av psykisk ohälsa. Hans uppdrag blir att slå ner det mardrömslika och robotbevakade nazisamhället inifrån.

Wolfenstein: The New Order är MachineGames första spel, men det är tydligt att Uppsalabaserade spelutvecklarna har sina rötter i spel som The Darkness och Chronicles of Riddick. För blandat med all uppenbart pulpig old school-action finns en berättelse med hjärta. Det är halvt menlöst skjutande i förstapersonsperspektiv blandat med mellansekvenser som stundtals faktiskt griper tag. Diskrepansen mellan de två spelelementen gör kanske upplevelsen lite splittrad, men det är fortfarande underhållande.

Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna den dåliga IRL-smaken av ett Europa som har glömt det mörka 1940-talet. När Wolfenstein 3D släpptes, 1992, var det Ultima Thule och Ny Demokrati. Och 2014 blåser samma vindar igen. Den där platta cirkeln. Ibland känns det faktiskt inte så fel att möta verklighetens motgångar med digital eskapism. Särskilt inte när det handlar om att låta det bruna Europa smaka bly från två överdimensionerade kulsprutor.

Ungefärligt pris: 599 kronor

Gilla:
upp
15 röster

Trials Fusion

SPEL – Michael Gill 15:59 26 May 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

Finska fartdårarna på Red Lynx är tillbaka. Trials Fusion är ytterligare ett spel, det femte i ordningen, som handlar om akrobatisk motorcykelåkning. Sporten det grundar sig i heter just Trial, och handlar om att klättra uppför omöjliga hinder med en motorcykel – och utan att sätta ner fötterna. Motorvärldens motsvarighet till dart, typ. Det brukar sändas på Eurosport och har en smal (bildligt talat) publik men är svinstort i något mellan-europeiskt land. Jag har alltid fascinerats över sporten. Hur någon kan stå och balansera på bakhjulet fem meter upp i luften, ta sats för att hoppa över ett artificiellt vattenfall och landa på en blomkruka. Utan att bryta nacken.

I sina bästa stunder är Trials-serien just det här – fast trimmat ett par varv. Känslan av att klättra upp för en lodrät vägg, slå en volt över ett brinnande oljefat och ta sig i mål felfritt är magisk. Vägen dit är, oftast, kantad med oändliga felsteg och svordomar.

Problemet är bara att det känns som att Trials idémässigt går på tomgång (pun intended). Det är ett spelkoncept som bygger så fruktansvärt mycket på intressant bandesign snarare än något annat. Det här vet ju förstås Red Lynx, men de försöker ändå motivera ett nytt spel med häftigare bakgrunder och pyroteknik. Sci-fi-banor med stridsflygplan som flyger under körbanan, saker som exploderar, AI-röster som försöker vara roliga. Massor med extra yta som bara gör att spelet känns grundare. Att åkarna numer kan göra motocrosstricks (det vill säga luftakrobatik med fallande motorcykel i närheten) gör inte särskilt mycket för upplevelsen.

Ungefärligt pris: 299 kr

Gilla:
upp
37 röster

FTL – Advanced Edition

SPEL – Michael Gill 15:57 26 May 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

FTL, Faster Than Light, är ett spel som handlar om rymdskepp. Du väljer ut en liten besättning, bestyckar din farkost och ger dig ut i världsrymden. Ditt uppdrag är att föra ett meddelande till Federationen, utan att bli ikapphunnen av onda rebeller. På din väg mot räddningen kommer du att möta krigiska utomjordiska raser, handelsstationer, pirater och blivande vänner i nöd.

FTL är en roguelike, vilket innebär bland annat två viktiga saker: 1. banorna slumpas varje spelomgång och 2. du kommer att få nöta järnet. Resultatet blir ett snacksizeat sci-fi-rollspel där du uppgraderar utrustning och manskap och djupdyker i världsrymden. Det är helt omöjligt att lägga ifrån sig.

Allt är så simpelt, men ändå så väldigt djupt. Välbalanserat och genomtänkt. Och precis som väntat passar det utmärkt för att spelas också på en surfplatta.

Ungefärligt pris: 75 kronor

Gilla:
upp
8 röster

Child of Light

SPEL – Michael Gill 15:53 26 May 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

Året är 1895 och den lilla Aurora har fallit i koma. När hon slår upp ögonen finner hon sig fången i en dröm, i landet Lemuria – som terroriseras av den onda Svarta Drottningen. Aurora måste besegra drottningen för att åter förenas med sin far, IRL.

Child of Light är en barnboksberättelse satt i rörelse och gjord interaktiv. En oändligt vacker resa genom en lika vacker som livsfarlig sagovärld. Och mysfaktorn är skyhög – även om resan avbryts av strider med farliga monster. Ett tvådimensionellt plattformsäventyr med rollspelsinslag – och där du kastas in i strider som liknar de i japanska rollspel varje gång du stöter på fiendetrupp. Till din hjälp har du en liten eldfluga, ett överdimensionerat svärd och en drös trollformler.

Allra starkast är dock presentationen. De sköra akvarellbakgrunderna – som ser ut att vara lika inspirerade av John Bauer som av Final Fantasy-konstnären Yoshitaka Amano – är något av det bästa jag har sett i ett spel. Även om resten av spelet inte riktigt når samma nivå är det här ett spel du inte bör missa. Särskilt inte om du gillade Ubisofts tidigare 2D-plattformare (typ Rayman), men önskade något lite mer subtilt.

pris: 150 kronor

Gilla:
upp
35 röster

Infamous: Second Son

SPEL – Michael Gill 17:22 29 Apr 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

Strax utanför Seattle lever ursprungsamerikanen Delsin ett förvuxet tonårsliv. Hans revolt känns mer som en ålderskris än en uppgörelse med vuxenvärlden – det känns lite sådär som när en vuxen skådis får spela högstadieungdom, stylad av någons farsa. När en bepansrad bil full med fängslade superhjältar exploderar på landsvägen rivs vardagen i bitar för Delsin. Eller rivs i bitar gör den väl inte. Han ”smittas” av krafterna och beger sig in till stan för att göra upp med nazivibbande superskurkdrottningen – och fortsätter att vara en douchebag rakt igenom. Second Son känns som det första riktiga nextgen-spelet för Playstation 4, och stundtals ser det verkligen ut som ett sådant också. Men stilig yta är inte allt. Berättelsen stapplar, roligast är att bara glida runt i staden och måla mallad graffiti (även om det också känns jävligt präktigt gjort, på något sätt).

Ungefärligt pris: 599 kronor
Gilla:
upp
10 röster

Mercenary Kings

SPEL – Michael Gill 17:15 29 Apr 2014
Plattform:
Utvecklare:

Kortfilmen Pirate Baby’s Cabana Battle Street Fight är fortfarande ett av mina mest tittade YouTube-klipp. Främsta anledning: upphovsmannen. Paul Robertson är nämligen inget annat än en gud. Åtminstone när det kommer till att animera pixliga små figurer som skjuter varandra sönder och samman. Exploderande huvuden, blod som forsar och retroarkadigt röj. I Mercenary Kings låter Tribute Games Paul Robertson göra det han gör bäst på en grund som inte så lite andas Metal Slug. Tvådimensionell action av den gamla skolan, men med nyare inslag (uppdragsstruktur, vapenuppgraderingar och så vidare). Mercenary Kings känns dock lite fattigt, som att utvecklarna försöker mjölka för mycket speltid ur för lite innehåll – och når därför aldrig upp till klassikernas nivåer.

Ungefärligt pris: 120 kronor

Gilla:
upp
12 röster

Dark Souls 2

SPEL – Michael Gill 17:12 29 Apr 2014
Plattform:
Utvecklare:

Dark Souls-serien (och dess föregångare, Demon’s Souls) kommer från en annan planet. Eller åtminstone från en annan tid. En tid då spel innebar en utmaning, något du övervann. Det är nämligen så att du förtjänar respekt om du har klarat Dark Souls. I många andra samtida spel räcker det med att blunda, trycka på x-knappen och vänta lite för att ta sig förbi slutbossen. Att bege sig in i Drangleics förtrollade värld är som att beväpna sig med en träpinne och sedan låta omsluta sig med all tänkbar jävlighet. Svårighetsgraden kräver sitt tålamod, men belönar också desto mer. Varje steg du tar framåt, hur litet det än må vara, är ett som krävt blod, svett och (stundtals) tårar. Lustigt är att serien har gått från kultklassad importskatt till inflytelserik inspirationskälla för nutida spelskapare – kanske är det här cirkeln sluts.

Ungefärligt pris: 529 kronor
Gilla:
upp
12 röster

Dark Souls 2

SPEL – Michael Gill 17:12 29 Apr 2014
Plattform:
Utvecklare:

Ungefärligt pris: 529 kronor
Gilla:
upp
9 röster

Drunken Robot Pornography

SPEL – Michael Gill 13:37 14 Apr 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

Först: nej, det handlar inte alls om vad spelnamnet verkar skvallra om. Det här är inte robotporr på något sätt, snarare ett Quake-liknande spel – fast för en spelare. Bostonbaserade Dejobaan Games har gjort en grej av att döpa spel till knasiga saker (Drop That Beat Like An Ugly Baby, till exempel). Frågan är om det är putslustigheten eller spelmekaniken som först får mig att bli less på Drunken Robot Pornography. Spelaren studsar runt med jetpack och boomstick på futuristiskt minimalistiska banor och hoppas kunna undvika de värsta robotattackerna. Banorna delas upp av voiceovers, där klyschiga bartenderrobotar reser sig mot sina minst lika klyschiga ägare. Det går aldrig att skaka av sig känslan av att Drunken Robot Pornography är en lika dålig idé som en googling av dess titel.

Ungefärligt pris: 100 kronor

Gilla:
upp
92 röster

Donkey Kong: Tropical Freeze

SPEL – Michael Gill 13:36 14 Apr 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

Nintendo är för familjerna, brukar det heta. Alla som någonsin har sagt det borde få testa Tropical Freeze. Det här är nämligen bara ett barnspel på den glossiga, glansiga ytan. Vikingadjuret Frederick och hans armada blåser Kong-familjen av paradisöarna, och fryser allt till is på kuppen. Med Donkey, Dixie, Diddy och Cranky Kong får spelaren sedan avfrosta sex tropiska öar innan ordningen är återställd. Retro Studios lyckas återigen emulera den klassiska Donkey Kong Country-känslan (precis som med Returns, från 2010). Men märk väl: det här är inte ett spel för de utan tålamod. Eller med begränsad joystick-motorik. Tropical Freeze är stundtals ett av de mest frustrerande plattformsspel som har rullat på min tv de senaste åren. Och det är inte bara svårt på ett hårt men rättvist sätt. Ibland känns det rentav elakt designat. Någon familjefest lär det knappast bli runt Tropical Freeze, åtminstone inte utan svordomstirader och svingade handkontroller.

Ungefärligt pris: 490 kronor

Gilla:
upp
49 röster

Threes!

SPEL – Michael Gill 13:35 14 Apr 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

Samtidigt som miljoner människor spelar bort sina själar i Candy Crush (och alla dess avarter) ligger lilla pärlan Threes! i skymundan, utan att få något av de pris det borde. Threes! går ut på att kombinera sifferblock på en spelplan med fyra gånger fyra rutor. Blocken kan bara ha ett värde som är delbart med 3. Det vill säga 3, 6, 12, 24 och så vidare. Och varje block kan bara kombineras med ett block som bär samma värde. Varje gång du drar i spelplanen, för att kombinera block, dyker nya upp. När du inte längre kan kombinera blocken är spelet över. Det låter mer avancerat än vad det är. Men med det sagt finns det också ett ruskigt djup i det här spelet. Just jakten på att lära sig och förstå systemen bakom spelet är bara den otroligt underhållande. Det finns redan kilometervis med guider skrivna om på vilket sätt Threes! spelas bäst. Och det är en läxa vi alla borde läsa.

Ungefärligt pris: 15 kronor

Gilla:
upp
51 röster

Strike Vector

SPEL – Michael Gill 14:22 4 Mar 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

Sci-fi-dogfighting utan någon som helst twist, det är hisspitchen för PC-spelet Strike Vector. Intensiva flygstrider någonstans i gränslandet mellan Quake och Top Gun – men utan något som helst manus. Presentationen är fantastisk, men spelet känns ihåligt och otillfredsställande. Som en del i något större (kanske ett spel med en handling?) snarare än renodlat multiplayermörs hade det kunnat bli något riktigt häftigt.

Gilla:
upp
27 röster

OlliOlli

SPEL – Michael Gill 14:21 4 Mar 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

OlliOlli
, från lilla brittiska spelstudion Roll7, är en korsning mellan Canabalt och Skate. Den där springande lilla figuren har fått sig en skateboard och en trickrepertoar värdig en potentiell X-Games-vinnare. Jag har inte haft så här roligt med ett tvådimensionellt skateboardspel sedan rampsektionen i bortglömda NES-pärlan Skate or Die 2: The Search for Double Trouble. En sak att störa sig på är dock bristen på möjligheter att vara kreativ med sina linjer. Oftast finns det bara en väg att ta, ett sätt att klara en bana. Det går inte riktigt i linje med den frihet och kreativitet som skateboardkulturen representerar.

Gilla:
upp
42 röster

Broken Age

SPEL – Michael Gill 14:17 4 Mar 2014
Plattform:
Utvecklare:
Publicerad i tidning:

Karismatiske mysfarbrorn Tim Schafer måste ändå ha känt en rejäl slev prestationsångest ett par gånger under arbetet med äventyrsspelet Broken Age. En pengahungrig förläggarvärld dömde peka och klicka-genren till döden när Schafers Grim Fandango (1998) hyllades i pressen men sålde dåligt. I februari 2012 tog Schafer och hans Double Fine hjälp av Kickstarter för att göra ett modernt försök att återuppliva en genre som levt lite i skymundan de senaste 15 åren. De sökte 400 000 dollar men slog alla insamlingsrekord och fick nästan 3,5 miljoner. Och resultatet då?

Broken Age handlar om Vella och Shay, två unga människor i två till synes separata livssituationer de båda önskar sig ur. Shay på ett rymdskepp vars skeppsdator behandlar honom som ett övercurlat barn. Vella i en by plågad av ett monster som hotar att förstöra allt liv om inte byn offrar jungfrur i dess ära. Vella är en av de utvalda. De båda bryter sig ur sina mer eller mindre vardagliga bojor i en coming of age-berättelse med magiska övertoner. Spelaren väljer själv när hen vill byta karaktär att styra. Det är på papperet ett spännande grepp, men eftersom de båda berättelserna knyts samman är det lätt att få saker spoilade om en fokuserar på en karaktär för länge. Dessvärre avbryts äventyret någonstans mitt i, Double Fine hann helt enkelt inte klart med spelet. Den sista och avslutande akten beräknas släppas senare i år.

Det lite sorgliga med Broken Age, spelet som skulle föra tillbaka peka och klicka-genren på tapeten igen, är att det förlorar så fruktansvärt mycket på sina omständigheter. Schafers svulstiga underdog/comeback-vinkel fungerade utmärkt för att få oss att öppna plånböckerna i förväg – men ställde samtidigt oerhörda krav på slutresultatet. Den som förväntar sig en revolution kommer att bli besviken. Det är ett mysigt och väl genomfört äventyr, som på sina håll verkligen känns som en modernisering av genren (och röstskådespelet från bland andra Elijah Wood och Jack Black är fantastiskt). Ett spel som har ett varmt pumpande hjärta men samtidigt inte riktigt lyckas beröra på djupet.

Gilla:
upp
30 röster