Mother Mother – Grief chapter

Greta Olsson 10:00 17 Feb 2024

Det kanadensiska indierockbandet Mother Mother drog igång redan 2005 och har sedan dess släppt musik med jämna mellanrum. Nu kommer deras nionde album Grief chapter som bland annat handlar om döden. Störst framgångar hittills har bandet fått med albumet O my heart, från 2008. Bandet var med om något spännande under 2020. Då fick de ett otroligt uppsving på sociala medier med Tiktok i spetsen. De gick super-virala med låtar som Hayloft, Burning pile och även Verbatim från deras första album. Det är spännande att musiker kan få ett rejält uppsving med “gammal” musik tack vare trender på sociala medier. Vi får se om de lyckas gå virala med några av spåren från Grief chapter.

Jag, precis som många andra i min generation, fick upp ögonen för bandet på Tiktok. Efter 2020 har jag återkommit sporadiskt till dem. Något som Mother Mother är riktigt duktiga på är att bygga starka melodier som passar ihop med tillhörande texter. Låtarna är alltid väl genomtänkta och producerade, vilket gör det lätt för dem att gå virala på sociala medier. Men Mother Mother är mycket mer, de är otroligt bra musiker och håller hög kvalitet rakt igenom.

Grief chapter består av tolv stycken mycket välkomponerade rocklåtar. Allra bäst är Explode, The Matrix och Head shrink. Man hör även tydlig inspiration från andra band och musiker på albumet. På To my heart hör man influenser från exempelvis Queens Bohemian Rhapsody. Några andra spår osar metalbandet Ghost och vissa andra låter lite som Twenty one pilots. Det stör inte utan snarare så adderar det lager till deras egna unika sound.

Jag tycker att Mother Mother lyckats med albumet. Det är mycket lugnare än fan-favoriten O my heart och det gör inte så mycket. Det har gått 16 år sedan dess och det hade varit mycket konstigt om de inte hade utvecklats alls. Jag tycker om albumet, men inte lika mycket som några av deras andra. Det betyder däremot inte att det är dåligt! Jag är nog inte den enda som kommer digga till Grief chapter, utan jag tror även att de som är emo på Tiktok kommer att uppskatta det!