Powertrip

16:07 31 May 2000
Myten gör gällande att Dave Wyndorf, Monster Magnets låtskrivare, sångare och gitarrist, från början bara var bandets femte medlem, mannen bakom Dope, lights & centre of the universe. En titel som alltid innehas av någon på bandets plattor. Huruvida detta stämmer eller ej är helt oklart, men att drogmyten är en central del av bandets image har väl ingen med hyfsad koll på dessa retrorockare kunnat undgå. Ända sedan de första singlarna i slutet av 80-talet har rökat, pillren, sprutorna och speedet varit kärnan i Wyndorfs texter. Att de sedan varit uppblandade med diverse referenser till rymden och drygt 90 ton rockklyschor får bara ses som en självklarhet med tanke på att de egentligen inte är något annat än ett band som lyckas förvalta redan spelade riff på ett ovanligt skönt sätt. Originalitet är inget ord man förknippar med Monster Magnet. Men samtidigt rör det sig inte om sönderrökt boogieflum utan om synnerligen stenhårt framförd klassisk amerikansk rock. Jag älskar Monster Magnet. Få band har förekommit lika frekvent hemma hos mig som de, och när jag hörde den väl tillrättalagda singeln [I]Space Lord[/I] från plattan trodde jag det var över för bandet. Som tur var tillhörde den plattans spädaste spår. [I]Power Trip[/I] klockar in som klar tvåa efter deras magnifika debut [I]Spine of God[/I]. Och att spela in grymme-singelbaksidan [I]Tractor[/I] (skicka en tape så får du en inspelning) från 1990 igen är en kulturell megagärning. Att den sedan inte är lika distad och ultrahård som originalet får man ha överseende med.