The mothership has landed

14:11 24 May 2000
Är det pinsamt när band mimar och poserar på TV till sin musik och fullständigt lever ut sina rockstjärnedrömmar? Inte nödvändigtvis. Somliga band är så coola och fulla av självförtroende att de kommer undan trots attde åmar sig likt stenladdade braksvennar på Statt. En annan elementär punktär förmågan att avgöra i vilket program det skall ske. När totalt okända Mother Superior från Uppsala mimade i Kanal 1:s ungdomsprogram Bullen ivintras var det ingen rolig historia. De ville såå gärna hinna med att göra alla fräcka rockposer de sett sina rockidoler göra genom åren. Som allaförstår var det hyfsat misslyckat. Att mima till vräkrock med starka70-talsinfluenser kräver sin orkester. Och sitt TV-program, inte minst. Troligtvis hade inte ens Monster Magnet, ledande inom samma genre, klaratsig från patetikens avgrund. Mother Superior använder sig av exakt samma musikaliska formel som MonsterMagnet: rejält med obskyr och riffande amerikansk hårdblues,psykedelikaflum à la Hawkwind och så mycket drogreferenser som möjligt i texterna. Men den särart som frontfiguren Dave Wyndorf tillför MonsterMagnets sound saknar Mother Superior. De har istället köpt låt- ochidépaketet rakt av. Det är inte vågat att gissa att bandet sitter på mångahyllmeter med plattor som de älskar och vill låta som. Samt att de spelatsönder och tokpluggat texterna från sina kompletta MonsterMagnet-samlingar. Varför får då Mother Superiors debutplatta en hyfsat nöjdgubbe när jag är så negativ i min recension? Därför att den svänger somsatan, precis som rock'n'roll alltid gör när den framförs passionerat. Menoftast är ripoffs bara kul en gång.