Luther Vandross

14:48 5 Mar 2002
Dessa röster. Jag skulle dö utan dem. Gospelns vänner, kärleken och lidandet i ett par stämband. Det finns så många och jag vill nämna varenda en av de där rösterna, men det är trots allt två utav de bästa som nu är aktuella med varsin Greatest Hits-samling så det kanske räcker så här: Luther Vandross, sängkammarsoulens största namn, född 1951 i The Bronx, New York, och Robert Owens, chicagohousens främste vokalist, född tio år senare i Warren, Ohio, släpper i dagarna en bra respektive mästerlig sammanfattning av deras karriärer. Då Luther redan släppt ifrån sig cirkus tolv stycken sådana genom åren känns inte den här som något vi har gått och väntat på. Särskilt från en man med en så brokig karriär bakom sig. Och tyvärr saknas hans allra bästa låtar här. Var är gästinhoppen på Gregg Diamonds Hot Butterfly

, New York City Bands Got to Have Your Body

och Charmes Georgy Porgy

? Och sololåtarna Don't Want to be a Fool

, You're the Sweetest One

, I Won't Let You Do That to Me

och Are You Using Me?

lyser också med sin frånvaro. Essential? Nej tyvärr, men en bra introduktion, visst. Robert Owens-samlingen är den första från den gamla Fingers Inc-sångaren och en nästintill perfekt dubbel-CD med 160 minuters gudabenådad musik. Över Larry Heard-produktioner, via Frankie Knuckles och Satoshi Tomiies klassiska Tears

till Photeks Mine to Give

sjunger Robert Owens som om det var den sista dagen på jorden. Och det som förvånar mig som inte hört mer än hälften av de 25 spåren är att varenda spår är lysande. Från den inledande pianodrivna balladen The River

till den avslutande halvt instrumentala Best Friend

. Det märks att Owens är mer än en gästvokalist, att han faktiskt haft någonting att säga till om den där dagen i studion i Chicago. Att varenda sång varit en Robert Owens-sång. Men han är inte utan influenser. Lyssna på Picking Up the Pieces

och du hör Scott Walker. Eller Arthur Russell. Suggestivare än så blir inte musik.

Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner