Slynglar spekularar - ett rundabordssamtal med svensk films framtid

Roger Wilson 02:26 3 Sep 2004
[B]Runt bordet:[/B] Daniel Espinosa, 27. Regiutbildad på danska filmskolan. Debuterar som långfilmsregissör i september när hans Babylonsjukan har premiär. Alexandra Dahlström, 20. Skrev in sig i den svenska filmhistorien redan som fjortonåring. Gör storstilad comeback med Fröken Sverige som har premiär i september. Teresa Fabik, 27. Skrev manus och regisserade Hip hip hora, årets hittills mest sedda svenska film - mer än 400 000 personer har sett den. Skriver just nu på manus till nästa film. [B]Om man ska hitta en gemensam nämnare hos er, så är det väl att ni alla gör ungdomsfilmer i år. Daniels [I]Babylonsjukan[/I] och Alexandras [I]Fröken Sverige[/I] går upp i höst, medan Teresa redan har gjort rent hus på biograferna med [I]Hip hip hora[/I]. Svensk ungdomsfilm. Smaka på ordet. Hur känns det?[/B] [B]Teresa:[/B] Det är som om ungdomsfilm alltid ska vara på ett visst sätt i Sverige. För det första har vi en socialrealistisk tradition, att film ska likna verkligheten så mycket som möjligt, och sen så tror man att man har ett sedelärande ansvar. [B]Alexandra:[/B] Aaah, shit. Vad jag har fått den där frågan jämt. "Men känner du att du har ett ansvar som förebild för unga tjejer idag?" Man vill bara säga "Dra åt helvete!" [B]Teresa:[/B] Ungefär som att "nu vänder vi oss till ungdomar och då är det viktigt att vi inte sänder ut fel signaler". Producenterna som säger att "oj det här kommer vi att få en massa kritik för, det här går inte". Eller så sitter de på Filminstitutet och säger "vad är det här för buskap att sända ut till unga flickor?" [B]Alexandra:[/B] Nej, Allvarligt? Lägger de sig i manus på det sättet? [B]Teresa:[/B] Ja, och om det rent teoretiskt inte skulle vara så, utan att man lyckades få ut en film som gav helt fel signaler, så skulle ju recensenterna ge sig på en. Jag menar, de resonerar som om ungdomar bara skulle sitta och se svensk ungdomsfilm. De tittar ju på amerikansk film och tv-serier och dokusåpor och allting, så det spelar väl egentligen ingen roll vilka signaler man sänder ut. Jag tycker att det är att underskatta publiken att tro att deras liv kommer att gå åt helvete på grund av en film. [B]Men vad är det för saker som man inte kan ha med i en film då?[/B] [B]Teresa:[/B] Om en person gör något olagligt så måste de få ett straff. Sen måste man alltid visa att rika människor egentligen är olyckliga, innerst inne. Och man kan aldrig ta droger bara som en grej, utan man måste fastna i ett beroende och dö av en överdos så att alla förstår att det är dåligt. [B]Fast å andra sidan, så röks det till exempel på ganska friskt i Babylonsjukan, utan att det händer något allvarlig.[/B] [B]Daniel:[/B] Ja, och de begår brott utan att det händer någonting. [B]Teresa:[/B] Det är ju skönt. Heja! [B]Daniel:[/B] Fast jag har haft en massa visningar för folk som inte röker braj, och de ser inte att de röker på. Det kanske beror på att huvudpersonerna i min film inte pratar så mycket om att de röker braj, de bara gör det. Jag tror att det är mer så att det är vi regissörer och manusförfattare... [B]Teresa:[/B] ...som röker braj! [B]Alexandra: [/B]Vi röker så jävla mycket gräs! [B]Daniel:[/B] Nej, det är mer det att vi censurerar oss själva. Alla som skriver och regisserar har blivit hjärntvättade till att tro att det här är saker som inte går att ta upp. [B]Fast du har också gjort en film som är gjord enligt ett särskilt produktionskoncept - director's cut - som går ut på att man ska få finansiering för en film redan på synopsstadiet, just för att folk inte ska peta för mycket i manuset.[/B] [B]Daniel:[/B] Det handlar också om att du får gå igång snabbt, du slipper gå runt och ha ångest i tre år över om inspelningen ska bli av eller inte. Istället så får man bara köra. [B]Måste du vänta länge innan du kan göra film nummer två, Teresa. Eller står de och rycker i nästa manus?[/B] [B]Teresa:[/B] Jag är anställd av samma produktionsbolag som gjorde förra filmen, Filmlance, för att skriva nästa manus. Jag får lön varje månad och nu har det gått ett halvår, så de kanske snart undrar vad jag sysslar med. [B]Det låter som en ganska bra deal.[/B] [B]Teresa: [/B]Det är jättebra, och det är bra för dom också. I och med att jag har ett år på mig så får jag tänka efter vad jag verkligen vill göra, så att jag inte stressar fram något skit bara för att jag inte har några pengar. Jag skulle gärna vilja göra en amerikansk film, och den ska vara typ, otroligt bra så man bara gråter och skrattar om vartannat, Jag tänker mig att det är någon sorts blandning mellan [I]American Beauty, Forrest Gump[/I] och [I]Bridget Jones dagbok[/I]. [B]Med en amerikansk film, menar du sättet man berättar på då eller?[/B] [B]Teresa:[/B] Nej, jag menar att det ska utspela sig i USA och på engelska. [B]Daniel:[/B] Det är grymt, det är ambitioner, kör hårt! [B]Teresa:[/B] Det är väl inte svårt, jag pratar engelska. Man får väl ha någon översättare som tittar lite på manuset och ser att språket stämmer och så. Det här med att finansiera och få tillstånd och sånt där är inte mitt jobb så det är inget jag måste tänka på. Jag har ett manus nu som är lite alternativt, i sin ultimata form så skulle det utspelas i USA, men det kan anpassas till svenska förhållanden. Men då måste man ta ner lite, det kan inte vara lika utflippat och extremt. [B]Tänker du dig en indiefilm?[/B] [B]Teresa:[/B] Jag tänker bara att det vore coolt. Det kanske inte alls blir så, men jag tänker i alla fall försöka. Att ge upp bara för att något verkar svårt är inte min stil riktigt. [B]Daniel: [/B]Jag vet vad jag ska göra efter Babylonsjukan. Jag vill göra den första riktiga förortshistorien. Som det är liksom, att bo där ute och växa upp där ute. Jag samarbetar med två skådespelare som ska spela huvudrollerna. [B]Alexandra:[/B] Vilka, vilka? [B]Daniel:[/B] Det kan jag inte säga. Men de är skitbra, de är hur grymma som helst. Jag tycker att den enda verkliga skildringen av förorten på film är den där franska Medan vi faller. För förorten är tristessen. [B]Alexandra:[/B] Jag bor i förorten och jag har sett en bil brinna en gång på vägen hem. Men jag åkte taxi så det gills inte. Men jag har alltid trott att man i Sverige inte ens kommer i närheten av hur det är utanför Paris. [B]Daniel:[/B] Nej, det är inte lika hårt. Men det är fortfarande läskigt liksom. Folk dras ju in i vissa mönster. Det är tristessen, de har inget att göra. Och då gör man ett bryt eller så bankar man ner någon. Det som har varit problemet med förortsfilmerna fram till nu är att man inte har förstått varför folk gör så. Det är inte för att det är coolt eller för att de har några mafiosoambitioner, utan för att de har tråkigt. Jag kommer ihåg när jag var 15 och snackade med min polare, som skulle ha pluggat till kock, men som aldrig kom loss. Och han sa "Ey kompis, mitt tåg har gått, det har gått för länge sen". Han var femton, förstår du? Det är klart man är i trubbel då om du tror att det är kört när man är 15. Det är barnsligt, det är naivt, det är idiotiskt. [B]Alexandra: [/B]Han tycker kanske bara att det är skönt att säga så. [B]Daniel:[/B] Jo, absolut. Han tyckte det var en cool line. Sjävklart. Men det påverkar honom. Om man själv säger så... [B]Alexandra:[/B] Som en självuppfyllande profetia... [B]Daniel:[/B] Exakt, liksom. Och det vill jag beskriva på ett bra sätt. [B]Vilka förortsskildringar tänker du på då, som har gjorts och inte fungerar?[/B] [B]Daniel:[/B] Nu får jag stryk, men du kan kolla alla de här, Stockholmsnatt, Sökarna, 30 november. Jag tycker så här: Daniel Fridell är en fantastisk talangfull regissör, Under ytan är ett mästerverk. Men jag tycker inte att hans filmer är korrekta beskrivningar av den uppväxt jag haft. Det är den jag vill beskriva. Jag vill ge en bild som jag känner är mer rättvis och på riktigt. [B]Men vad har varit fel med de andra filmerna?[/B] [B]Daniel:[/B] När man är ung så tror jag att man bygger upp en mytologi om sig själv. När man sitter och drar sin första kolalina, då föreställer man sig att man har ett stort berg av kokain och att man är Al Pacino i Scarface liksom. Men egentligen har man bara två linor och man är fyra pers som ska dela. [B]Alexandra:[/B] Eller så tar man inte kola. Jag är liten och ung, koks är läskigt, usch bläh usch! [B]Daniel:[/B] Men det är mytologin. I verkligheten sitter man i en källare och det är Alvedon man köpt egentligen. Men de filmer som har gjorts har tagit fasta på mytologin, hur ungdomarna vill framstå själva. [B]Alexandra:[/B] Men vad händer om man snortar Alvedon egentligen? [B]Teresa:[/B] Ja, om man har huvudvärk så går den väl över.... [B]Det är ju för en gångs skull lite förortssvenska i din film Daniel. De som var skådisar, bröt de själva eller fick du tvinga dom att prata förort?[/B] [B]Daniel:[/B] När jag hade min casting med Nina, som spelar huvudrollen så frågade jag faktiskt henne "kan du inte vara lite hårdare?". Då svarade hon bara "var kommer du ifrån?". "Vadå, Chile", sa jag. "Nej, vilken förort". "Skogås". Då gjorde hon sådär Tssssssssssst. Jag var värsta nollan. Skogås är ingenting. Nina är från Hässelby Gård. Kalled kommer från Rinkeby. Han har vuxit upp med bara finnar. Han är ju en jättekonstig blandning, finsksyrian. Det är därför han heter Kalled Mustonen. [B]Alexandra, du provfilmade ju faktiskt för Babylonsjukan - finns det många roller för dig att välja mellan? Man tänker ju att vägen skulle ligga öppen efter [I]Fucking Åmål[/I]?[/B] [B]Alexandra:[/B] Men jag har inte valt den breda jämna vägen, jag har valt den snåriga stigen upp på berget. Gjort kortfilm i Frankrike och spelat teater. Jag har sagt nej till ganska många grejor. Jag får ju oftast spela den arga extremisten med svart skit kring ögonen, eller den yppiga blondinen som är den snygga flickvännen. [B]Men den här rollen i [I]Fröken Sverige[/I] är det en kombination av de två typerna?[/B] [B]Alexandra:[/B] En yppig blondin är hon någonstans, men extremist - inte precis. [B]Varför ville du göra den rollen?[/B] [B]Alexandra:[/B] Vill du ha den krassa eller fina förklaringen? Den krassa är att jag ville filma och jag ville göra en vuxenroll... [B]Teresa:[/B] Och tjäna pengar. [B]Alexandra:[/B] Ja, faktiskt också, om man nu ska vara krass. Men sen så ville jag göra rollen eftersom rollfiguren, Moa, inte har någonting med mig att göra alls. Jag tror inte ens att jag och Moa skulle vara kompisar om hon fanns på riktigt. Hon är Kvarnen-fet och går till Kvarnen och äter hoummos på Kafé 44 och det gör inte jag. Vi skulle inte ses, kanske om jag skulle hämta en kompis på Kvarnen så skulle jag se henne, men jag kommer inte att hälsa på henne eftersom hon är Kvarnen-fet. Men jag tycker väldigt mycket om henne. Hon är god och bra och snäll. Hon försvarar människor, hon tar sig an folk och hon tar sig an sig själv. [B]Vilken typ av roller skulle du vilja bli erbjuden?[/B] [B]Alexandra:[/B] Egentligen har jag fått göra det jag vill göra. Men, vad heter hon som gjorde [I]Morvern Callar[/I]? Lynne Ramsay. Jag har stalkat henne. Nästan. Jag satt hemma hos min pojkvän och kollade min mail, och hade fått ett mail från min franska regissör som jag gjorde en kortfilm med. Hon skrev att hon hade blivit inbjuden till en filmfestival i Bradford. Jag stack till London och satte mig på Virgin Express till Bradford och kom dit kaxig och dum. Gick till informationen och frågade: "Hej, jag är här nu. Har ni mitt hotellrum klart?" Fast egentligen hade jag ju inte ens blivit inbjuden dit. Till sist så kom min regissör dit, och jag fick bo hos henne. Men det enda jag var ute efter var att få träffa Lynne Ramsay. [B]Lyckades du då?[/B] [B]Alexandra:[/B] Nej, hon var ju inte i Bradford. [B]Varför inte?[/B] [B]Alexandra:[/B] Hon hade väl inga filmer där, hon hade väl inte tid, hon höll väl på med [I]Morvern Callar[/I]. [B]Daniel:[/B] Men varför trodde du att hon skulle vara där? [B]Alexandra:[/B] Det är klart att jag trodde att hon skulle vara där. Hon är ju skotska och Bradford ligger ju nära Skottland. Jag hade ju åkt skitlångt. [B]Men du faktiskt ett utländskt filmprojekt på gång den här sommaren, eller hur?[/B] [B]Alexandra:[/B] Jag skulle egentligen ha gjort norsk indiefilm vid en fjord och spelat snygga flickvännen men "av ekonomiska grunner må vi stoppe inspelningen". Jag vet inte hur man pratar norska... och jag skulle inte ha pratat norska i den filmen heller. [B]Vad gör du just nu då?[/B] [B]Alexandra:[/B] Jag är en drönare, jag får åka bil och bli intervjuad om [I]Fröken Sverige[/I] och bli sminkad och sånt där. Men jag ska bli tolk har jag tänkt, så jag väntar på att syokonsulenten på spansk-italienska institutionen ska komma tillbaka så jag kan prata med henne, så att jag kan gå där trots att jag fattas två poäng närvaro från när jag pluggade tidigare. [B]Vad skulle ni vilja ändra på i den svenska filmvärlden?[/B] [B]Alexandra: [/B]Jag vill att Jens Jonsson och Christoffer Dymling ska få göra långfilm. [B]Teresa:[/B] Det man tänker generellt på i svensk film är att man använder filmmediet för lite. Det visuella språket och ljudbilden. Man är så jävla fixerad vid skådespelarna. man tar liksom in tunga dramatengardet och så får de briljera i att leverera repliker och vifta med näsborrarna. Det tycker jag är lite synd, för film är ju ändå visuellt. [B]Daniel:[/B] Jag tycker att man ska göra mer lågbudgetfilmer. Göra dem lite snabbare. Det finns en massa skitduktiga unga regissörer som man bara vet är bra, men som får vänta så lång tid så att de får ångest, och så blir de rädda. När folk blir rädda så sejfar dom, och då blir det inte så kul. Jag tycker att filminstitutet borde dra igång en kampanj. Släppa tjugo tiomiljonersfilmer och skippa några stora gubbar istället liksom. [B]Alexandra:[/B] Mer indie åt folket. [B]Hur mycket hade ni i budget då?[/B] [B]Daniel:[/B] Jag hade tio miljoner. [B]Teresa:[/B]Jag hade 14. Men jag tror vi hade helt andra produktionsförhållande. Vi jobbade ju med gubbgardet som skulle ha övertidsersättning och följa fackliga regler och sånt där. Sådär att det blev bråk om det blev en halvtimmes övertid. Jag tror att Daniel har fått ut mer film för sina tio än jag för mina 14. [B]Daniel:[/B]Det som var mysigt med min inspelning var att alla, förutom scenografen, var debutanter. Produktionsledaren, producenten, fotografen, ljudkillen... och scenografen hade bara gjort en film tidigare. Sen hängde många av mina polare runt setet. Och vi fick filma i Stockholm, istället för hos Film i väst, det var skitskönt. [B]Alexandra:[/B] Jag tror att det kanske, eventuellt finns plus med att man bor på samma ångesthotell, där det har bott mentalskötare tidigare och där dörrarna låter som fängelseceller när man stänger dom. Och där det kommer det energiska produktionsledare och knackar på din hotelldörr klockan sju på morgonen. Men jag tror att det är mycket bättre att kunna bo i Stockholm och sen kunna gå på Carmen tillsammans på kvällen.
Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!