We Are the Streets

16:10 24 May 2000
Om det i dag fanns ett rockband i världen som ens hade hälften så mycket energi och nutidskänsla som hiphop-producenten Swizz Beatz skulle ingen längre tala om ett urvattnat musikklimat. Med märkliga syntslingor som låter som ödsliga trumpetfanfarer och piskande trummaskiner skapar han musik som är lika mycket här och nu som en gång Public Enemy och Little Richard under sin storhetstid.Det bästa spåret här, [I]Fuck You[/I], låter precis som titeln antyder och borde vara tillägnat resten av musikbranschen. Att trion Lox, som debuterade för Sean "Puffy" Combs bolag, gjorde allt för att bryta sig loss från det potentiella guldkontraktet, för att i stället få jobba med Swizz Beatz och hans Ruff Ryders, säger också mycket om vilken ställning Swizz Beatz i dag har i det svarta USA. Först kommer Ruff Ryders, sedan ingenting. Därefter kommer Mannie Fresh och Cash Money-stallet, sedan ingenting igen. Medan Swizz Beatz i dag är så extremt efterfrågad att han precis som RZA under sina år på toppen ibland mer antar rollen som regissör än faktisk producent fören del plattor, så har han producerat hela detta suveräna Lox-album själv. Undantaget är ett spår producerat av DJ Premier, [I]Recognize[/I], som också är en ren hyllning till Ruff Ryders. DJ Premier loopar Ruff Ryders signaturvrålande,"Ruff-Ruff-Ruff: Ruff Ryders!" om och om igen och det låter så fantastiskt att man får en akut längtan att åka till New York och höra alla de förbipasserande bilar som dundrar Swizz Beatz-produktioner så att skyskraporna skakar.