Like Water For Chocolate

17:05 24 May 2000
Det har sagts mig att Q-Tips soloalbum [I]Amplified[/I] floppar i USA. Kanske kommer det med draghjälp av starka singeln [I]Breathe & Stop[/I] (med tillhörandeläckra video) ändå få sitt erkännande som den lilla milstolpe det faktiskt blivit i produktionsteamets The Ummahs mångåriga karriär. Framför allt låter det rätt nydanande. Det lär ändå dröja innan The Ummahs störste visionär Jay Dee pryder rap-tidningarnas omslag. Överhuvudtaget tillskrivs producenter sällan samma uppmärksamhet som rappare, trots att det egentligen bara är producenten som kan få en låt att sprattla. Men trots att Jay Dee och hans Detroit-kompisar i Slum Village sprattlar som få, och trots att Jay Dee är en av världens fem mest angelägna hiphop-producenter, har han hittills varit helt osynlig för allmänheten.Från de klassiska färgglada instrumentalerna åt Pharcyde, via de stilla offbeat-rytmerna åt Slum Village och Q-Tip, har Jay Dee gått vidare till att producera Chicago-rapparen Commons fjärde album. Jay Dees kontemplativt dundrande basljud på förstasingeln [I]Dooinit[/I] är tillsammans med DJ Premier-produceradesoul-rykaren [I]6th Sense[/I] också de enda säljargument [I]Like Water For Chocolate[/I] behöver. Jay Dee rattar desutom live-bandet SoulQuarians, som han bildat tillsammans med soulstjärnor som D'Angelo och The Roots-trummisen ?uestlove. SoulQuarians medverkar i hög grad på [I]Like Water For Chocolate[/I]. Jay Dee mixar fortfarande instrumenten mycket rent, men i ett musikaliskt race mot framtiden något lite skarpare och med mer eftertryck. D'Angelo kommer bäst till sin rätt i duett med Common. Tillsammans gör de en mycket vacker version av The Family Stands [I]Ghetto Heaven[/I] från förra decennieskiftet. I nytappningens första sorlande ögonblick, ett svävande mellanting av Curtis Mayfields [I]Bless Miss Black America[/I] och D'Angelos egna [I]Lady[/I]. Tillsammans med avslutande [I]Song For Assata[/I] är det en av skivans mest gripande stunder. Den enda egentliga invändningen mot [I]Like Water For Chocolate[/I] är att det vid koncentrerad lyssning alltid är jobbigt att komma på sig själv med att dregla på tröjan efter någon minuts jamsession för mycket. Dessa långa minuter musikermusik som har ganska lite att göra med de kickar hiphop-ungdomar förut fått av No IDs krispiga beats på Commons andra album [I]Resurrection[/I]. Samma kantiga stil som så sent som förra året förgyllde lättillgängliga [I]Like They Used To Say[/I], ett Hi Tek-producerat collage över hiphopens historia.Viktigast och bäst är fortfarande Commons stora vänliga röst och alla de små rättrådiga saker som flimrar förbi i hans texter. "Under the Fubu is a guru" säger Common om var man, och skallarna i huset mjuknar. "My little daughter started nursery school" viskar Common hela vägen hem till Chicago, och tjejerna smälter. [I]Like Water For Chocolate[/I] är på alla vis skivan för klockan fyra på morgonen. Men inte lika mycket för att Commons och D'Angelos sängkammarblickar signalerar läggdags, som för att Jay Dee ihärdigt försöker lura ut dem ner på stan för att bumrusha en nattklubb.