Vashti Bunyan

Carl Reinholdtzon Belfrage 15:37 27 Sep 2005
Efter en turnerad afton, i sus och dus, eller efter dagens värv, att slå sig ner bredvid Vashti Bunyans estetiska själ är en välsignelse. Jag kan inte uttrycka det på annat sätt. Ni vet alla tomma ord, klyschor, om musik som helande, magiskt, att den kan ta dig till en annan plats, förändra ditt inre liv. Ni vet fraser vi har skrattat åt, minns ni? Well, jag skrattar inte längre. De var inga tomma ord. Det var inga klyschor. Vashti Bunyan är en udda karaktär som under sitt långa liv hunnit samarbeta med Simon Raymonde, Devendra Banhart, Rolling Stones och nu senast fantastiska, underbara, strålande Animal Collective. Hon avbröt en lovande karriär och flyttade in i ett tält. Bröt med sin pojkvän och letade efter ett musikkollektiv. Det finns så mycket romans i hennes historia att man med lätthet kan skapa en liten Disney-film. Men Vashti Bunyan är inte så mycket Disney. Hennes musik tycks flyta ovanpå allt och alla. Det är det yttersta lagret silke av silke, det yttersta lagret honung av honung, yttersta lagret ädelröta av ädelröta. Det är det finaste av Nico, det finaste av Kate Bush, det finaste av Björk. Vackert, dovt, tätt. Piano, harpa, fiol, gitarr i perfekt harmoni. Sagolikt. Hennes musik påminner mig om känslor jag hade under en vistelse i Washington. Det säger inte er så mycket men för mig är det avgörande. Något av det här snittet finns bara i konsten. Vashti Bunyan. Jag rådfrågar henne om allt. En dag frågade min far om jag skulle stanna på middag. Jag svarade att dylika beslut naturligtvis inte kan fattas utan konsultation av Vashti Bunyan. Jag ämnar stanna i Vashti Bunyans famn för evigt. Det finns inget mer att säga.