Uncontrolled Substance

16:38 25 May 2000
Sitter man på en förfest eller om man just har gjort en bumrush in på klubben och [I]Protect Ya Neck[/I] går igång ska man slam-dansa. Stegen är synnerligen okomplicerade - hoppa högt in i varandra och häll ut folköl på dina homies utan att åsamka onödigt stor skada. Detta kufiska och företrädesvis manliga beteende kan bara förklaras med att Wu-Tang Clan helt enkelt har den effekten på folk. Inspektah Deck, eller Rebel INS, född Jason Hunter, ska efter RZA vara Wu-familjens andrehjärna. [I]Uncontrolled Substance[/I] är Inspektörns omskrivning av uttrycket "controlled substance", amerikanska för pickadoller och tjack. Inför sin debut har han tillsammans med Tru Master, 4th Disciple, RZA och Remedy skrapat New York med omnejd rent på de dystraste och bittraste blues-singlarna och låtit dem kompostera nere i 36:e kryptans Shaolin-mylla. Det är ingen hemlighet att Wu-Tang Clans fascination för kung fu-film haft genomslag i deras musik. Men istället för den fyrdubbla box fylld med mastiga klanuppgörelser i risfält man kunde väntat sig, känns [I]Uncontrolled Substance[/I] mer välsållad. Lite mer som 50 minuters ärofylld man mot man på en stock över forsen. Med omisskännlig professionalism har Inspektah Deck enväldigt valt bland både beat och gästrappare. Så [I]Uncontrolled Substance[/I] blir inte mycket mer pompös än blåset på givna förstasingeln [I]Rec Room[/I]. Lyssna gärna in looppunkterna till [I]Lovin You[/I]. De sitter som en smäck för den mystiska soulshuffle-bakgrund som förgyller skivans mest kärleksfulla ögonblick. Men trots [I]Uncontrolled Substances[/I] många förtjänster som nytt Wu-album rullar det fortfarande ortodoxt i roughneck-skolan. Wu-Tang är ju en tight klick, det är också lite av poängen med varje utgåva från lägret. Men nog borde Inspektah Deck ha slagit Saul Williams eller Prince Paul en signal.