Speech

14:07 1 Jun 2003
Den som kör en Rent-a-Wreck-hyrbil västerut från Brooklyn i sommar ska veta att musiken ofta tar slut innan vägen gör det. Men med den rätta roadmusiken tittar du ut över krusningarna i Frisco Bay innan du hinner säga Counting Crows. En vän på resan skulle kunna vara Speech, han som ledde den rootsiga hiphop-gruppen Arrested Development. Sedan en lång tid tillbaka har han slagit sig in på en solokarriär inom rocken. Rapinslagen är färre och kompet låter, sånär som på några få scratch, spelat live med ett ganska konventionellt mixat rocksound. Budskapet är spirituellt och framförs melodiskt. Vissa stycken låter lite väl inställsamma och light-religiösa. Ibland glimtar det till - [I]Burning Rage Inside[/I] låter som Raphael Saadiq med bättre texter. Speechs jordnära pop spelar i samma okomplicerade division som Tré Hardson och India Arie. Michael Frantis Spearhead sällar sig till Speechs anti-materialistiska och fredsidkande budskap. Enligt pressutskicket var det Spearhead som i låten [I]Bomb the World[/I] myntade slagorden "You can bomb the world to pieces but you can't bomb it into peace". Just denna rad är bra (och användes mycket under krigsdemonstrationerna) men verserna är som så ofta i fallet med Franti frustrerande simpla. Det nya albumet bjuder på en överraskande spännvidd. Flera stilar byter av med varandra. Mellan ett par rocklåtar dyker plötsligt den orkestrala souldisco-dängan [I]Love Invincible[/I] upp. Michael Frantis annars ohjälpligt träiga röst låter plötsligt som den hittat ett fungerande uttryck. Lyssnar man på hur hiphop låtit i efterbörden av två amerikanska krig mot Irak, hörs det med all tydlighet att USA:s krigshandlingar ifrågasattes tydligare efter Kuwaitkriget. Då reflekterade rapparna åtminstone om världen utanför Manhattan, till skillnad från den patriotiska geggamoja som till exempel släppts på Roc-a-Fella efter elfte september. Efter Kuwaitkriget skrev karismatiska artister som Rakim ([I]Casualties of War[/I], 1992) och Pharoahe Monch ([I]Releasing Hypnotical Gases[/I], 1991) några av sina mest minnesvärda texter just i protest mot kriget i Mellanöstern. Idag kommer de enda någorlunda vettiga krigsbetraktelserna från hiphop-artister som ingen lyssnar på, antingen för att de bär halmhatt eller saknar tillräcklig utstrålning för att tilltala fler än de närmast sörjande fansen. Därför har Zach De La Rocha och DJ Shadow gjort låten [I]March of Death[/I]. Låten har sedan en tid varit tillgänglig för gratis nedladdning på www.marchofdeath.com. Möjligen fungerar den också som ett smakprov för vad som stundar på Zach De La Rochas kommande soloskiva. Förhandsrykten talar om produktion av bland andra The Roots och El-P. Den kanske största skillnaden mellan Zach De La Rochas protestrock och uvarna ovan är att Zach De La Rocha rappandes över en malande basgång och spottande beatboxrytm helt enkelt inte går att förväxla med Smash Mouths radioskval eller det platta soulrockiga husbandet nere på Ally McBeals stampub.
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner