Semi-Detached

17:08 25 May 2000
Vad som gör Therapy? till ett trist, träigt och minimalt svängande band är deras oförmåga att förmedla några som helst känslor med sin musik. Gitarrerna tuggar fram standardriff på rutin och kompet är statiskt, på gränsen till maskinellt. Så har fallet alltid varit med Therapy? och den här plattan ändrar inte detta ospännande faktum ett dugg. När de dök upp var de musikaliska förutsättningarna helt perfekta. Grungen stod i full blom och den stora publiken hade på allvar fått upp öronen får musik med metalliska mangeltendenser. Therapy? hade turen att hitta en stor skara lyssnare som gillade vad de hörde. Det faktum att bandet är britter gjorde helt klart sitt till att göra dem stora. I den av amerikaner så dominerade grungen var det svårt för MTV att hitta europeiska alternativ, men när väl Therapy? uppenbarade sig fanns ett alternativ att hårdplugga. Och det gjorde de, något som givetvis bidrog rejält till bandets kraftiga popularitet. I dag är de musikaliska förutsättningarna förändrade och Therapys? sound är inte längre rådande fluga. Därför kan man i sitt stilla sinne fråga sig vad det är som får bandet att fortsätta i precis samma spår som tidigare. Nya plattan, [I]Semi-Detached[/I], är ingenting annat än en ren upprepning av bandets tidigare skivor. Hade det funnits någon tendens till framåtskridande eller intresse av musikalisk utveckling borde det absolut varit dags för dem att uppdatera sitt sound. Men av någon anledning väljer de dumt nog att mala vidare och i dagens läge finns det knappast plats för ett stelnat Therapy? på försäljningslistorna. Tack och hej.