Retrospective

14:17 25 May 2000
Mark Kozelek och hans Red House Painters är ett av de få band som kommer undan med såväl 12-minutersspår som ändlösa gitarrsolon. Gärna i samma låt. Och det handlar i själva verket inte om att de kommer undan med något, utan om att de alltid lyckas överraska och kanske framförallt övertyga. I väntan på nästa album får vi nöja oss med en samlingsskiva, [I]Retrospective[/I], en skiva dedikerad till den redan invigde. Till alla de som vet hur det känns när varenda hårstrå på hela kroppen står rakt upp redan från första ackordet på [I]Have You Forgotten[/I] eller [I]Katy Song[/I]. Urvalet till dubbelskivan är begränsat till Red House Painters första fem skivor, alla släppta på skivbolaget 4AD och också på att den ena skivan bara innehåller demoversioner, livetagningar och tidigare outgivna spår. När Mark Kozelek i sällskap av ett gäng akustiska gitarrer besökte Stockholm tidigare i år var det många låtar man stod och väntade på. När han för länge sedan hade klivit av scenen väntade man fortfarande. Av de favoriter han faktiskt spelade var flera förkortade eller så var refrängerna översatta till godtyckligt svårförstått europeiskt språk. Allt för att inte tråka ut sig själv eller publiken. Det brukar han lyckas med. Det här är inte en samling som gör en uttråkad. Sentimental ligger betydligt närmare till hands. På gott och ont. Den första skivan, som är sammanställd av 4AD:s ägare Ivo Watts-Russell, innehåller ett urval av många av de låtar som övertygade mig för ett antal år sedan: [I]Katy Song[/I], [I]Michael[/I] och [I]Medicine Bottle[/I]. Men jag behöver inte övertygas längre. En fullständig Red House Painters-samling behöver snarare spår från de senare skivorna än demoversioner från de tidiga.