R Hide In Plain Site

16:52 24 May 2000
Romanthony, en av housemusikens doldisar, tar housen tillbaka. Tillbaka till Chicagos mörkaste klubbar, tillbaka till rötterna i soul, funk och disco. Tillbaka från den europeiska medie-uppmärksamheten och den likriktning det medför till en tid och plats där DJ's inte ens om de ville kunde spela house en hel kväll - det fanns ju inte tillräckligt med houseskivor. Jag drar mig till minnes en lista med hiphop-klassiker som Afrika Bambaataa skrev 1984. Bam listade James Brown, Sly Stone, Rolling Stones, Roy Ayers, Fela Kuti och inte en enda rap-skiva. På samma sätt borde house inte vara synonymt med en pålitlig bastrumma, utan bara en form att fylla med lika mycket kreativitet som George Clinton fyllde sin P-funk med. Romanthony behöver inte påminnas om det här, han har det ju i ryggmärgen. Att växla mellan house och r'n'b i samma låt är väl inget problem när ens kreativitet är av den storleken att den omöjligt kan stängas in i en genre. Likt Kenny Dixon Jr är Romanthony även helt ointresserad av att rätta sig efter konventioner gällande produktionen. En del kallar det lo-fi, men egentligen är det bara det att man stundtals kan höra att en mänsklig hand rör vid mixerns faders. Låtarna på [I]R Hide In Plain Site[/I] är allt från ballader till pumpande klubbspår. Romanthony sjunger funk på Prince-manér och pratar porrigt mellan låtarna men huvudsaken är att det här är en människa som talar till oss och det är väl det soul handlar om. Förmodligen kommer vi förr eller senare att upptäcka att Romanthonys väg tillbaka leder rakt in i framtiden.