Push The Button

16:25 26 May 2000
Allt som Beastie Boys tar i blir inte automatiskt häftigt. Men det är bra nära. Det vilar ett tufft skimmer över nästan allt som har med Beasties och det lilla Grand Royal-imperiet att göra. Mark Ramos-Nishita, som får räknas som gruppens fjärde medlem, är tveklöst en av världens coolaste killar. I en rolig intervju i den brittiska musiktidningen Jockey Slut berättar Money Mark att han helst skulle vilja bli en Hohner D6-klavinett, världens enligt honom bästa keyboard, om han själv fick välja vad han skulle återfödas som i nästa liv. Det säger en hel del. Killen vet liksom vad han håller på med. Den här gången har han dessutom rakat sig, lufsat över från portastudion i det egna sovrummet till en riktig studio, och lämnat den flippade slyngelfunken på [I]Mark's Keyboard Repair[/I] för finstämda popmelodier och finurliga elektrogrooves. Det har uppenbarligen handlat mycket om just melodier när Money Mark glidit runt i Los Angeles med sin överdimensionerade bandspelare och sjungit in idéer till den här plattan. Huvudsakligen bygger albumet på mjuka, gitarrbaserade poplåtar - musik som skulle utrota alla krig om man tvingade världens politiker och vansinniga fundamentalister att ha den i sina walkmanlurar hela dagarna. Money Mark sjunger med behaglig stämma om att han egentligen varken kan spela piano eller sjunga, om att allt han önskar är att morgondagen blir lika bra som idag och om att han bryr sig om alla människor i hela världen. Däremellan spränger han in egenkomponerade barnprogramsvinjetter, leksaks-bossanova och eklektisk drum'n'bass på visselpipa. Cool.