One Day It'll All Make Sense

15:46 25 May 2000
Egentligen låter de inte alls särskilt lika varandra, men jag kan ändå inte låta bli att associera till de gamla favoriterna Digable Planets efter att ha lyssnat på One Day It'll All Make Sense. När 25-årige Chicagorapparen Common, som tvingades byta artistnamn från Common Sense efter den förra plattan, eftersom ett kaliforniskt reggaeband redan hette så, levererar sina engagerade texter om aborter och alltför hastigt bortgångna vänner känns det som den naturliga förlängningen av en linjedragen från Digable Planets första album Reachin' (A New Refutation Of TimeAnd Space) och rakt igenom deras andra Blowout Comb. Gemensamt har dena avspänt jazziga känslan, de genomtänkta texterna, snygga arrangemangen,brådmognaden och ambitionerna, som ibland slår över i jobbiga pretentioner. Det handlar om hiphop som snarare luktar hyggligt rödvin och smält stearin än krutrök och jagad svett. De La Soul, Erykah Badu, Lauryn Hill, Black Thought från The Roots, Cee-LoGreen från Goodie Mob och Q-Tip (så klart!) är alla med och gör skivan tillen av de mest spännande inom genren i år. Common vågar ta ut svängarna rejält, och blandar med ett nyvunnet intresse för traditionella instrument sina scratchningar och samplade sekvenser med liveinspelade partier. Konsekvent vägrar han låta sig ramas in av de stereotypa hiphop-modeller som dominerar i New York, San Fransisco och Los Angeles, precis som han hela tiden strävar efter en långt mer intelligent attityd än de flestaandra av dagens materialistiskt självupptagna hiphopare. En väldigt modig skiva att släppa och ett mer än välkommet initiativ, då Puff Daddy tillsammans med Sting sedan en tid regerat delar av marknaden.