Neil Young - Young Shakespeare

Anna Bjermqvist 00:00 29 Mar 2021
Det är många av oss som vurmar för 70-talets frigjorda, drogstinna och alldeles underbara musikscen. Och vi har det inte lätt. Alla våra älskade gubbar börjar ju trilla av pinnen. Eller ännu värre, fortsätter harva på trots en skenande gaggighet som är närmast smärtsam att bevittna. Personligen ligger jag och våndas med dödsångest å Bob Dylans vägnar varje kväll. Men plötsligt händer det. En gammal osläppt inspelning får se dagens ljus! Som Neil Youngs trollbindande liveinspelning från soloturnén Journey Through the Past 1971.

Young Shakespeare som spelades in i The Shakespeare Theatre i Stratford, Connecticut och sändes i tysk TV, är det tidigaste solouppträdandet live som finns på den då 25-åriga Neil Young. Den akustiska inspelningen rymmer bland annat pärlor som HelplessOld ManDont Let It Bring You Down och Down by the och River. Young själv sa nyligen i ett uttalande: “To my fans, I say this is the best ever… one of the most pure-sounding acoustic performances we have in the archive.”

Och visst är det så. Man blir förvånad över kvalitén på den fridsamma inspelningen där Young intar scenen, endast med sin akustiska gitarr, sitt munspel och sin gemytliga och opolerade röst. Det hela är ljuvlig lyssning. Vid ett tillfälle slår han sig ner vid pianot och ursäktar sig. Han har nämligen nyss lärt sig instrumentet och berättar att han ”usually screw it up in the middle cause I can’t play it”. Men det gör nog inget, fortsätter han, för låten han ska spela är helt ny, så publiken vet ändå inte hur det egentligen ska låta. Sedan framför han Heart of Gold för första gången någonsin. Gåshud-moment. Den intima inspelningen innehåller dessutom inte för mycket sorl från publiken eller utdraget mellansnack - allt är perfekt. Totalt mys. Detta är liveplattan vi alla väntat på i 50 år utan att vi visste det, och det var väl värt väntan. En sann juvel i den klassiska rockens musikhistoria.