Mötet med Flygfolket

16:05 25 May 2000
Namnet på den här gruppen för tankarna till gammal svensk progg som Träd, gräs och stenar, Arbete & fritid - socialt engagemang och spelglädje. Och även om de tre medlemmarna i Fint Tillsammans kanske inte ens var födda då har deras musik lite av den andan över sig. Fast Fint Tillsammans är progg för 90-talet, där det sociala engagemanget rör mer vid de små vardagliga frågorna som hur det kan vara att vakna upp på morgonen, än vid de stora sakerna som i Martin Stensös texter mest glider förbi. Texterna är som ordlekar. De handlar för det mesta om allvarliga saker, men det är ihopsatt på ett poetiskt, humoristiskt och avväpnande sätt som i bland påminner om Thomas Öbergs texter. Men där Bob Hund är mer punkiga och direkta är Fint Tillsammans lugnare och kanske musikaliskt mer experimentlystna. Lite grand som amerikanska postrockband som tex The Sea and Cake och Rex, som i sin musik varvar traditionell pop med improviserade instrumentala partier. För vad som är unikt med Fint Tillsammans är att musiken inte kommer i andra hand. Många låtar skulle kunna fungera även om man helt skulle lyfta bort sången. Musiken genomsyras av nyfikenhet och vad som börjar som en vanlig poplåt sticker ofta i väg åt ett oväntat håll. Det gör Fint tillsammans till något så ovanligt som ett svenskt popband med upptäckarglädje och en vilja att ta sin musik vidare. Ovanligt men för den sakens skull inte svårtillgängligt. [I]Mötet Med Flygfolket[/I] är en av det mest egensinniga svenska skivorna på länge. Det finns många bra låtar att lyfta fram, men de melankoliska och vindlande gitarrerna i det instrumentala titelspåret är i sig värda att köpa hela skivan för