Matthew Jay

Patrik Forshage 13:25 30 May 2001
Tänk efter. Hur ofta läste du namnet Nick Drake som referens hos en artist för bara ett par år sedan? Idag går det tretton på dussinet av unga engelska singer/songwriters som anger just honom som sin viktigaste inspirationskälla, och bara någon enstaka artist har något att sätta bakom så stora ord. Den 22-årige Matthew Jay skulle ha varit nummer fjorton i dussinet om han inte varit walesare. Och till skillnad från de flesta andra i gänget har han något eget att komma med. Det dominerande instrumentet på [I]Draw[/I] är förstås Matthew Jays akustiska gitarr, men ganska ofta poppar han till sig med fullt band. Vid såna tillfällen är Elliott Smith en betydligt mer träffande referens än herr Drake. [I]Become Yourself[/I] gömmer ett groove bakom en alldeles förtjusande popmelodi, och munspelet påminner oss om The Thes tidigaste inkarnationer. Med klingande gitarrer och en skamlöst enkel och bitande trallrefräng blir [I]Call My Name Out[/I] en naturlig fortsättning på den tradition tidigare etikettkamrater som Diesel Park West arbetade i. [I]Please Don't Send Me Away[/I] är en vacker visa, låt dig inte luras av det poppiga arrangemanget. Lika vackra stämningar bygger Matthew Jay på [I]Remember This Feeling[/I], men han tvekar inte inför att krydda dem med en överstyrd gitarr som plötsligt gnisslar till i förgrunden. Matthew Jays storhet ligger i just den sortens mod, kombinerat med hans stora och egna röst. Han vågar blanda sina enkla vers-refräng-vers-låtar med mer ickekonventionellt uppbyggda melodier. Hans röst har ett stort omfång, framför allt högre upp på skalan. Vare sig han sjunger svordomar som hade renderat skivan en varningsetikett om den varit amerikansk eller diskuterar vädret, som i [I]Meteorology[/I], är Matthew Jays sätt att sjunga varmt, ärligt och innerligt. Precis som I Am Kloot är Matthew Jay förtjust i vädret som metafor. Har det med klimatet att göra, eller är det ett försök att, genom att skapa en subtrend, stjäla tillbaka den akustiska vågen från Kings of Convenience och från Norge? Den akustiska vädervågen? Är det en storm på väg, eller är det bara ännu en skur?