Larry Heard

16:54 3 Sep 2001
Lördagsmorgonen gryr i city och ett hundratal desperata människor köar ännu till den sista utposten - det extravaganta femtillståndshaket. Därinne dundrar öronbedövande progressiv house så att takkronorna skallrar. Där läggs ofattbara summor på white russian, där dansas ovanpå högtalarna. Och aldrig, eller i alla fall ytterst sällan så här långt in på lördagsmorgonen, när egentligen inget kunde vara mer passande, spelas där en enda låt av Larry Heard, The It eller hans grupp Mr Fingers Inc. För fyra år sedan deklarerade lågmälde housegurun Larry Heard, skrämd till tystnad av engelska musikjournalister, att hans karriär var över. Han skulle sysselsätta sig som dataprogrammerare på heltid. Trots detta smet det ut album efter album signerade Larry Heard. Det var inte helt enkelt att bekanta sig med dem. Dels för att man, med undantag av skivorna för etiketten Distance, knappt kunde få tag på dem. Dels för att musiken ofta var rätt anonym ambient house, som om den vore framtvingad av Heards uppenbara emotionella stress. Det som åter väckte mitt intresse för Larry Heard, som gjorde att bitarna verkligen föll på plats, var samlingsskivan [I]Classic Fingers[/I]. Dessutom fick jag tag i maxisingeln [I]What About This Love?[/I] från 1989. Larry Heards 00-tal låter inte olikt Larry Heards tidigare två decennier. Det är fortfarande chicagohouse utan försäljningssiffror ens i närheten av genrens allra värsta bastarder. Det är inget fel i att Larry Heards musik knyter starka band med det förflutna. Tidevarvet den lever i är väsentligt annorlunda, och säger kanske just därför tiofaldigt mer idag än när den släpptes på Trax för fem år sedan. Lyssna på [I]What About This Love?[/I] och svaret på den frågan, nya albumet [I]Love's Arrival[/I], och försök jämföra den med Basement Punk - vad hette de nu igen? Säg sedan ärligt att euro trash är bättre än äkta house-musik från själen. Larry Heards keyboard spelar fortfarande stilla surrande, ihållande bastoner. Han sjunger som Marvin Gaye och efter ett snabbt nedslag i samtiden finns det ännu ingen anledning att stanna kvar och se sig om efter något annat.