La La Love You Pixies!

Patrik Forshage 13:57 29 Sep 2004
Om det funnits några tvivel tidigare fungerar [I]La La Love You Pixies![/I] som otvetydiga bevis på två faktum. Det första är att Pixies var, och kanske åter är, ett av USAs bästa band. Det andra är att Mattias Alkberg är årets svenska artist. Efter debut-cd:n [I]Tunaskolan[/I] har den rastlöse sångaren från Bear Quartet, som för övrigt just förärats en egen och utmärkt hyllningsskiva, turnerat idogt, och till och med hunnit skänka David & The Citizens lite kvalitet i duetten [I]Big Chill[/I]. Nu lyckas han med konststycket att göra en hyllningsskiva med all den ojämnhet sådana skivor alltid har helt oumbärlig. Med sin smygande inspelning av popundret [I]Here Comes Your Man[/I], lika förödande snygg som originalet men betydligt försiktigare i sin framtoning, låter han oss ana hur det hade låtit om en koncentrerad Paul Westerberg varit sångare i Pixies. Annars är det som det brukar med hyllningsskivor - den som är fanatiker till någon av de medverkande skaffar den pliktskyldigt, och den som uppskattar den hyllade artisten gör gott i att undvika den och hålla sig till originalen. Shudder to Think-mannen Nathan Larson, eller Nina Perssons make om du hellre vill det, fokuserar på den popdimension som alltid kompletterade Pixies skrän i sin [I]Velouria[/I], och Laaksos [I]Bone Machine[/I] är också trevlig. Men Hamell On Trial verkar nöjd med att uppfattas som än knäpp lustigkurre i en olyssningsbar [I]Monkey Gone to Heaven[/I], och Doktor Kosmos två bagatellvariationer av [I]Distance Equals Rate Times Time[/I] är bara intressanta i teorin.