Kylie Minogue – Tension

Hugo Göthberg 12:01 22 Sep 2023

Det finns inte många som kan stoltsera med att ha en fem decennier lång musikkarriär. Kylie Minogue intog scenen på 80-talet och i dag är hon ansedd som en av popens kungligheter och dessutom som hemlandet Australiens främsta musikexport. Hon är en ikon som mästrat popen, hållit sig relevant och som likt sitt sound alltid har genomgått olika metamorfoser.

Tension blir sångerskans 16:e album och flirtar något med Disco som hon släppte 2020. Glittriga disco-beats, stråkar och syntslingor finns med som en central del på plattan. Minogue experimenterar även med ett mer sensuellt och elektroniskt på Tension där hon blandar nostalgi med futuristiska inslag. Det är dock inte helt nya marker för Minogue utan vi stannar i klubblandskapet där hon gjort sig hemmastadd under sin långa karriär och där hennes publik känner henne som bäst.

Musiken och produktionen på albumet är modern, upptempo och ligger perfekt i tiden. Se bara till sommarens spellistor. Likt ett hjärtslag sätter öppningslåten Padam Padam tonen för albumet. Det är låten som blev den oväntade superhiten över sommaren. Den lekfulla och elektroniska TikTok-virala låten for upp på topplistorna, födde fram ett nytt slanguttryck och artisten har själv sagt att låten är sitt ”största musikmoment sedan Can’t get you out of my head”. En riktig öronmask som visar på Minogues skickliga poplåtsmakeri.

Artisten håller det lekfullt och dansant på hela albumet. Som lyssnare förväntade jag mig dock mer av de hårdare elektroniska soundet som på just Padam Padam. I stället blev det en för många discodängor som ibland är utbytbara med varandra. Det blir något enformigt och karaktärslöst efter en stund. Med det sagt är det svårt att inte ryckas med när exempelvis 80-talshymnen You still get me high kommer.

Tension är kul och uppfriskande. Även om detta inte är hennes bästa verk eller särskilt banbrytande rent genremässigt, är det helt klart bland det bästa hon gjort på många år. Fem decennier in levererar hon fortfarande på den en hög nivån och visar inga tecken på att sakta ner.