King Creosote

14:07 29 Sep 2003
Om det fanns en betygsgubbe som grät och skrattade på samma gång så hade han kommit väl till pass nu. Engelska etiketten Domino har tagit Skottlands Fence Records under sina vingar för att hjälpa dem att sprida budskapet. Det var förstås bara en tidsfråga. Förr eller senare måste ju någon haja grejen. Men glöm att jag tänker sitta och se på när min absoluta favoritvärld integreras med resten av den här äggvärlden om det inte ens betalar sig! Om Domino nu envisas med att sabba precis allt genom att kränga mina favoritskivor till allmänheten så får ni faktiskt se till att tjacka dem. Det är det minsta ni kan göra. Och det är därför vi har samlats här idag. Fence har sitt högkvarter i skotska kungariket Fife och är ett stort, helt underbart kollektiv av människor förenade av en outtömlig kärlek för kufig folkrock och vidunderliga melodier. Etiketten ägs av bröderna Kenny och Gordon Anderson, på skiva King Creosote och (f.d. Beta Band-medlemmen) Lone Pigeon, men rymmer många fler artister - med långt konstigare artistnamn (Gummi Bako någon?). Även James Yorkston började sin karriär här och återvänder titt som tätt för att göra låtar med sina gamla vänner. Så också på [I]Kenny and Beth's Musakal Boat Rides[/I], som är King Creosotes första skiva som släpps som en riktig CD. Föregångarna, precis som resten av Fences katalog, har släppts på cdr-skivor med påklistrade etiketter - och med artwork utskrivet på en minst sagt dassig färgskrivare. Musiken däremot har alltid varit desto mer nyanserad. King Creosotes röst är omisskännelig: gäll, sorgsen och alldeles rund av skotska. Den står alltid längst fram - med ihåliga trummor, gitarr, dragspel, munspel, kyrkokörer, brus, sprak och en minst sagt avundsvärd kreativitet hack i häl. Han har ungefär 20 utgivna skivor i bagaget så det är helt klart bekvämare och mer ekonomiskt att tycka lite mindre om honom än vad jag gör. Fördelen med den här skivan är att den samlar några av hans bästa alster. Det är till exempel stört omöjligt att inte få ett litet hack i hjärtat när han frågar sig "Meantime, what have you done with the girl that I love?" Domino, jag hoppas att ni vet vad ni gör med den här killen som jag älskar.