Jimmy Cozier

13:42 3 Sep 2001
Det var länge sedan ett nytt amerikanskt skivbolag fick mig att våndas så mycket över att den svenska distributionsapparaten inte fungerar som den borde. I våras kom det till min kännedom; före detta Arista-bossen Clive Davis hade startat J Records och fått med sig en handfull talanger och veteraner till något som såg ut som en dröm. Nykomlingarna Olivia, Alicia Keys, RL och Jimmy Cozier, ex-Arista-artisterna Angie Stone och Next, Maria, Maria-bekantingarna The Product G&B och världens bäste soulsångare Luther Vandross på samma etikett. Det största utropstecknet tillskrevs Wyclef-protegén Jimmy Cozier när en fyrspårssampler från kommande skivan blev sommarens bäste vän. Tyvärr är just samplerspåren också albumets bästa. Fantastiska [I]10 Love Commandments[/I] måste bli singel, kanske kan den få den hittills måttliga skivförsäljningen att lyfta. [I]So Much to Lose[/I], [I]She's All I Got[/I] och [I]No More Playing Games[/I] är sedan allt du behöver, för efter de fyra inledande soulmonstren, så har Jimmy inga låtar kvar. Och jag som drömde om en ny [I]Chicago '85...the Movie[/I] med Dave Hollister. Men det finns fortfarande anledning att tro på Jimmy Cozier för han har en av de där rösterna man inte glömmer i första taget. Låt Mike City skriva fler än en låt till nästa album bara. Och J Records är fortfarande något att hålla ögonen på, inte så mycket för Luther Vandross kommande album som inte verkar hålla hela vägen heller, utan för att det ska bli kul att se vad The Product G&B och RL hittar på.