Jet

17:26 29 Sep 2003
Den här tiden förra månaden: "J, E, T" bokstaverar jag... Följt av "[I]Are You Gonna Be My Girl[/I]"... ...Och så motiveringen ja... Hm... Låt oss se... "Va?! Jag hade ju vaccinerat mig mot bluesrock!"... Det funkar väl? To: tp@nojesguiden.se Subject: Bäst just nu. Okej klar. Hm. Tvekan. Det är nåt som inte stämmer. Förstås! Det är "just nu" jag har problem med. Jet ryker. Jag stoppar in Scout Niblett istället. Hon är ju väldigt bra. Och "just nu". Den här tiden den här månaden: Jets debutalbum har landat. Vi ses hemma hos mig på en kopp te. Det är det, jag och mitt ganska brinnande ointresse. Tillsammans ska vi, helt förutsättningslöst, ta oss an deras debutalbum. Pressrelease. Jada jada jada... Okej, Jet är från Australien, kontinenten som brukade kunna stoltsera med allra högst en musikexport per decennium. Men det var före The Avalanches, New Buffalo, Sleepy Jackson och Bumblebeez. Jag har slutat förvånas. Vad som helst kan hända. Play. Det gör det inte. I Jets fall finns ingen twist, knappt ens något som kan kategoriseras som en tolkning. Deras dumdristigt raka bluesrock har tagit fågelvägen från Storbritannien till Melbourne. Låt oss se. Namnet: Paul McCartney - check! Debut-EP:n [I]Dirty Sweets[/I]: T Rex - check! Powerpopballaderna: Oasis - check! Resten: Rolling Stones - check! Bwaaaaa... Te är fel grej. Jag behöver kaffe. Några timmar senare den här månade... men vänta, vad är det förresten för år i år? 1967? 1976? 1994? 2002? Jag har absolut ingen aning. Ok, vänta, det måste finnas ledtrådar. Det är jag, mitt brinnande ointresse och Jet, på en kopp kaffe i mitt kök. När är mitt kök ifrån? 1912. När är den här kaffekoppen ifrån? 1965. När jag är ifrån? 1978. När är Jet ifrån? Jag har absolut ingen aning. Spelar det någon roll när de har flera riktigt bra låtar (däribland nämnda singel och beatleska balladen [I]Look What You've Done[/I])? Oh ja. To: tp@nojesguiden.se Subject: Jet. "Hej Tom, snälla ge alla mina garagerockskivor till Patrik i fortsättningen. Mvh,"