James Arthur – Bitter sweet love

Greta Olsson 12:00 26 Jan 2024

James Arthur slog igenom 2016 med sin monster-hit Say you won't let go. Nu kommer hans femte album Bitter sweet love. Mest känd är den brittiska singer-songwritern för sina pompösa och akustiska ballader och det verkar gå hem i stugorna för han har över 37 miljoner lyssnare i månaden på Spotify.

Albumet består till stor del av vad man kan gissa är James favoritgenre, lugna ballader. Det finns däremot några spår som sticker ut extra mycket och det är de poppiga och snabba spåren. Allra bäst är titelspåret och Blindside. De är båda en frisk fläkt på ett annars rätt sömndrucket album. Men det finns såklart även några riktiga fullträffar bland balladerna också, Just us påminner om Say you won't let go men i en modernare tappning och den är även en fullträff som jag tror många kommer att älska.

Jag är rätt säker på att man måste ha en stor förkärlek för lugna, hjärtskärande (och hjärtevärmande) ballader för att tycka att Bitter sweet love är ett mästerverk. För mig blir det lite för mycket spa-musik och för lite Sam Fender för att det ska kännas som ett håll-käften album. Nu känns det mest som en skiva som kommer att gå varmt i diverse klädbutiker runt om i landet.

Albumet består av 13 spår och efter två, tre ballader blir det rätt uttjatat. Det är nog James största akilleshäl, att han är riktigt bra – men på en enda genre. Det blir som att lyssna på samma låt om och om igen, vilket tröttar ut den som lyssnar tillslut. Till nästa album önskar jag att James vågar ta ut svängarna och kanske gå ifrån ballad-spåret och satsa mer på en pop-rockig sida av sig själv.