Irma

Patrik Forshage 03:58 1 Apr 2003
"Allting låter likadant" klagar Irma Schultz Keller på singeln [I]Stereo[/I], som är så kaxig och skramlig att syster Idde i Docenterna får hicka. När Irma återvänder till musiken efter åtta år vill hon inte vara lika tillrättalagd och medelsvensk som förr. Med [I]Stereo[/I], och delvis med Björn Yttlings orgel på snabba [I]Druvor[/I] och valsen [I]Den här tiden av året[/I] lyckas hon utmärkt. Men i övrigt smetar det till sig rejält. Lagom sorgset, lagom akustiskt, lagom långsamt, lagom vuxet och lagom bittra kärlekstexter i lagom poetiskt korta huvudsatser gör att Irma hamnar i skivhyllan hos "jag-är-inte-intresserad-av-musik-men-Irma-och-han-som-sjunger-i-Pripps-Blå-reklamen-är-ju-bra"-publiken. I ambitionen att vara allmängiltig klämmer Irma in alla svenska symbolklichéer utom "vårt avlånga land", här finns så många Volvo Amazoner, tallskogar, Norrlandsvägar, småstadshotell, snöfall, döda flugor i fönster, lovikavantar och inlagda krusbär att man nästan tror att Centerpartiet har sponsrat. "Allting låter likadant", sa Bull.
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner