I'm So Confused

15:23 31 May 2000
Nej, Jonathan Richman fick tyvärr inte sitt genombrott den här gången heller. Efter sin roll som kärlekstrubadur i bröderna Farrellys oemotståndliga [I]Den där Mary[/I] -- det är Jonathan Richman som tillsammans med en halvsovande trummis då och då kliver in i bild och sjunger sången om Mary -- så borde Jonathan Richman slutligen ha fått sin guldklocka. En välförtjänt belöning efter 25 år av hitlåtar som tyvärr nästan aldrig blivit hitlåtar.Varför upptäcker inte den breda publiken Jonathan Richman? Kanske för attalla tror att han skämtar när han är som mest allvarlig. Jonathan Richman,som blivit känd för låtar som [I]Ice Cream Man[/I] och [I]Hey There Little Insect[/I], syns också i bröderna Farrellys mästerverk [I]Kingpin[/I], en av 90-talets två bästa komedier. Men precis som i [I]Den där Mary[/I] var vi nog bara en handfull personer i salongen som förstod att just det gästinhoppet faktiskt inte gjordes av en komiker.En av få gånger som Jonathan Richman tagits på allvar, och fått sin rättmätiga plats i rockhistoriren, är i BBC-dokumentären [I]Dancing in the street[/I] som nyligen gick i repris på SVT under titeln [I]Rockopop[/I]. Jonathan Richman får äran att inleda hela punkavsnittet. Han sitter i en park i Boston och berättar om sitt första album med The Modern Lovers. Nyckellåten [I]Roadrunner[/I] blev prototyp för hela punkvågen. Sex Pistols gör till exempel en cover på den på [I]The Great Rock'n'Roll Swindle[/I].För den som inte äger något album med Jonathan Richman är [I]I'm So Confused[/I] en utmärkt introduktion. Albumet har visserligen floppat lika rejält som alla andra Jonathan Richman-skivor -- hans senaste hit, [I]Egyptian Reggae[/I] (som Dag Vag gjorde en cover på), släpptes för drygt 20 år sedan -- men [I]I'm So Confused[/I] framstår som ett av de centrala albumen i hans karriär. Han sjunger om kärlek med samma lekfullhet och uppriktighet som Smokey Robinson. Han sjunger om att känna sig ensam i en storstad som ingen annan sedan en ung Lou Reed. Det här är det album jag spelat mest den senaste månaden.