I Am Kloot - Let It All In

Patrik Forshage 00:04 25 Jan 2013

Vi har sagt det förr - med övertygande melodier, skarpa betraktelser och personlighet att gödsla med borde John Bramwell och hans I Am Kloot ha slagit igenom totalt redan i den där quiet-is-the-new-loud-vågen för tiotalet år sedan. Det gjorde de dock inte, och sedan har det varit som förgjort, trots att deras källa verkat outsinlig. Men på senare album har de haft draghjälp av Guy Garvey från Elbow, som bekänner sig som I Am Kloots största fan, och ta i trä - plötsligt har det börjat det röra på sig med en Mercury-nominering som höjdpunkt.

Här upprepas alltså samarbetet, och även om trions avskalade och provocerande dryckesvisor slipats av en aning med jazzgitarrer och stråkpartier är essensen av real ale-förstärkt Manchester-arrogans och snett leende självdestruktivitet intakt. Och med låtar som Mouth on Me har de alla möjligheter att fortsätta erövra först Storbritannien och sedan världen, 10 år försenade.

Bäst just nu: Musik

Seinabo Sey - For Madeleine EP

Vi upplever en stor artists förord till kommande mästerverk just nu.

David Bowie - Sue (or In A Season of Crime), 10”-singel

Vi upplever en stor artists fantastiska post scriptum just nu.

Dexys - Nowhere is Home (Fyra vinylskivor, eller varför inte fyra CD med två DVD och en bok, Absolute Dexys/Border)

Vi upplever en stor artists häpnadsväckande underhållande hybris just nu.

Nick Höppner - Folk

Christoffer Reichenberg Andersson 00:00 30 Mar 2015

Efter mer än tio år av singlar släpper den förre detta Ostgut Ton-bossen och Berghain-residenten sin första fullängdare. ”We like keeping it personal” svarade Höppner en gång på en fråga om skivbolaget, och det återspeglas här. Folk är gedigen och smakfull dansmusik utan att någonsin kännas som en enformig variation av ett säkert kort. Detaljrikedomen syns exempelvis i kontrasten mellan inledande och direkta Paws och mer experimentella och stråkfyllda Grind Show. Att spåren har fått ta sina egna uttryck är fingertoppskänsla som ingen kommer bli besviken på.

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!