Good Morning Spider

13:08 31 May 2000
A fine line between genius and boredom. Så lyder Mark Linkous egen beskrivning av Sparklehorse musik -- och kanske av all relevant musik över huvud taget. Musik kräver båda ingredienserna, i precis rätt blandning, för att kunna sticka ut och beröra.Han har ett annat mantra också: "It's a hard world for little things." Det är nog därför han tar hand om de små infallen så väl. Han låter dem aldrig förflyktas, utan fångar idéerna direkt när han får dem, ur drömmen, ruset eller någon undanskymd vrå i hjärnan och ser till att snabbt förvandla dem till musik. Han är den ultimate hemmasnickraren med musik -- och även nu, sedan i princip alla musiktidningar i hela världen haft med hans debutalbum på listan över 1996 års bästa skivor, väljer han att i första hand jobba från sin lilla hemmastudio på farmen i Virginia. Där får infallen utlopp; sedan kompletteras de varsamt i en liten studio med några få nära vänner, långt från det stora bolagets megaresurser. Ingen behöver alltså vara orolig för att [I]Good Morning Spider[/I] skulle låta mer anpassad än den vildvuxna debuten. Snarare är det tvärtom: det är ännu primitivare, ännu mer experimentellt -- samtidigt som popmelodierna lyser ännu mer självklart. Tydligaste exemplet är [I]The Chaos of the New Galaxy[/I], som är så smittande någon kan begära, men där första halvan av låten bara hörs som en brusande radiosändning med dålig mottagning och svajande volym. Det är musik som aldrig tycks ha bråttom, som får leva sitt eget liv, utan traditionella krav på uppbyggnad och utformning. Det ekar lika delar gammal amerikansk folkmusik och obstinat punk, men i Linkous kreativa vildhjärna blir det en alldeles egen -- och märkligt modern -- musik. Den här gången dessutom inte lika nattsvart textmässigt, utan med åtminstone glimtar av hopp och förlikning.I [I]Pig[/I] utbrister han "I want to be a stupid and shallow motherfucker, but I don't know how." Nej, han vet inte det. Men han vet hur man gör magnifik rockmusik.