Godspeed You Black Emperor!

20:47 5 Nov 2000
I en tid där allt som inte tenderar att passa in i de kommersiella mediakanalerna kallas för alternativt (eller kallas det kanske för avvikande av människorna som bestämmer spellistorna?) samtidigt som mängden genrer och varianter av dessa aldrig varit större är det inte utan att man blir rätt ställd när man hör GYBE!s nya skiva. Eller rättare: skivor. Det är en dubbel. Drygt 40 minuter musik på varje. Två låtar per platta. Mestadels instrumentalt. Nej, jag skämtar inte. Detta är en till största delen instrumental dubbelplatta på nästan 90 minuter med fyra låtar. Now that's what I call alternative! GYBE! har gjort sig kända för att aldrig ta den lätta vägen med sin musik. Tidigare har de visat att de har en förmåga att kunna tänja på våra (lyssnarnas) trånga referensramar och förstå att deras musik inte skiljer sig nämnvärt från annan, mer konventionell musik. Klockspel, blås och stråkar samsas med svävande elektronik, inspelade gaturöster och gitarrer i ljudkollage som växlar mellan skönhet och ledsamhet. Ofta ligger det nära till hands att jämföra med Mercury Rev då deras ödsligt sorgliga och världsrymdslika sound hörs tydligt även här. Men tonen är annorlunda hos GYBE!; det är mer melankoliskt och uppriktigt ledset. Ett annat band som dyker upp i min skalle när jag hör dessa plattor är Built To Spill. Deras förmåga att så kraftigt (och ibland nästan i oändlighet) variera arrangemangen i en låt finns även här. Det oväntade sättet på vilket låtarna tar en ny vändning. Plus att de aldrig blir till fragmentariska effektsökande magplask utan ofta till stor och inte sällan innovativ musik. Att det sedan i vissa fall blir lite för mycket akademiskt navelskåderi kan man överse med. För detta är riktigt bra grejer.