Free

17:38 24 May 2000
Ett nytt Supremes? Man slås av tanken efter den inledande Like IDo, men även om superproducenten och Rowdy Records-ägaren Dallas Austinsnott 60-talsformler rakt av från idoler som Berry Gordy och Phil Spector,kommer For Real aldrig i närheten av de skapelser soundets upphovsmän skrevoch producerade. Alla försök att idag hämta kraft ur 60-talssoul är inte dödsdömda på förhand, men här blir retrokickarna tyvärr aldrig fullt lika sköna som till exempel Gabrielles I'm gonna make you love me var för bara någon månad sedan.Under resten av skivan bjuder For Real på en mer standardiserad, uppdateradsoul och plockar in fler producenter som med säker hand rullar LosAngeles-kvartetten mellan olika delar av den urbana r'n'b-labyrinten. MedSoulShock bakom mixerbordet blir det hårdare hiphopbeats, sexiga viskningaroch vinande syntslingor, medan ljudbilden putsas och kommersialiseras när Babyface tar över hörlurarna. Daryl Simmons är en tredje producent, och även om ingen av dessa rullar ner For Real i något av labyrintens många hål, kan det inte hjälpas att man efter 50 minuter ändå börjar längta ganska mycket efter de gamla skivorna med The Marvelettes och The Ronettes.
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner