Common

14:46 27 Apr 2005
[I]Be[/I] är skivan som ska ta allas favoritryggsäck Common tillbaka från flummet och åter till RIKTIG hiphop. Hur mycket man än kan fnissa åt och ogilla det i teorin (om du ändå har stickad mössa är det väl lika bra att sluka frijazzmyten helt), så är det här ändå en skiva nästan helt producerad av Kanye West (två spår av Jay Dee också), där man har råd att slösa med två av världens bästa soulsångare, John Legend och Bilal, bara för att få en låt att sluta på rätt sätt. Att förra årets största, bästa, hippaste producent skrapar bort Commons Jimi Hendrix-posters från väggarna och gör en skiva med lite golden age-rap åt honom är rätt logiskt. Kanye har ju aldrig hycklat med att det han helst vill är att ta hiphopen tillbaka till de gamla A Tribe Called Questdagarna, och aldrig mot den där drömmen om en Timbaland/Neptunes-framtid, som ändå började kännas rätt sliten vid det här laget. Så här får vi alltså elva solskenslåtar, med Common som mer av fantastisk rappare än new age-präst. Han är fortfarande väldigt conscious, men mer fokuserad på Chicagos gator och den ganska vanliga kärleken mellan en rejäl man och en fin tjej. Medvetenheten är den här gången mer social än kosmisk. Eftersom jag inte var där på den tiden Common var så här förra gången, hör jag ändå raden "What if God was a her?", som "What if God was a herb?" - det fanns ju roliga poänger med att han släppte sargen totalt på Electric Circus-skivan. Det roliga med [I]Be[/I] ligger istället i popfaktorn hos Kanyes produktioner och refränger, och i den rena skickligheten hos Common som rappare. Man behöver, som med en del annan rap, inte alltid gilla allt han säger för att få rysningar av hur han gör det.