Comin' Atcha

16:06 31 May 2000
Systrarna Cleo, Yonah och Zainam är 15, 13 respektive 17 år gamla. De är uppväxta i den ruffiga förorten Moss Side, utanför Manchester. De bildade poptrion Cleopatra redan för sex år sedan -- uppkallad efter sångerskan och frontfiguren Cleo. Uppbackade av deras väldigt auktoriära och bestämda mamma Christine (hon som skymtar i alla deras videos) fortsatte de sjunga hemma i den lilla lägenheten, tills de blev upptäckta av den engelska A&R-mannen Mickey Dee -- för övrigt samme man som upptäckte Mark Morrison och Shola Ama. Efter två bra singlar, den oemotståndliga [I]Cleopatra's Theme[/I] och den lite mer konventionella [I]Life Ain't Easy[/I], albumdebuterar de nu med en titel som redan blivit deras egen slogan: [I]Comin' Atcha[/I]. Världen kommer knappast kunna motstå Cleopatra. De har fått utstå jämförelser med allt från Spice Girls till Midi, Maxi och Efti, men den självklara parallellen är förstås Jackson 5. Det blir nästan lite övertydligt när de avslutar med en ganska tam cover på [I]I Want You Back[/I].[I]Comin' Atcha[/I] inleds med de två singlarna, vilket brukar vara ett tecken på ett svagt album. Här beror nog låtordningen snarare på att de andra låtarna har ett ganska annorlunda sound. Större delen av [I]Comin' Atcha[/I] påminner mest om swingbeat och tidig Teddy Riley-soul -- dock alltid med Cleos stämma som genomgående signum. Med lite bättre låtförfattare, och några ytterligare års mognad i Cleos röst, har de hur stor potential som helst. Men det blir ett hårt jobb för mamma Chris att hålla koll på ungarna den dag de får tillgång till sina egna bankkonton.