Chicks on Speed

16:42 29 Sep 2003
Skivrecenserande är ett väldigt tveksamt yrke. Om man bortser från att resultaten av jobbinsatsen är vansinnessubjektiva alster till glädje för ingen annan än den med ett stort, undergrävt förtroende för recensenten i fråga (dennas sambo/bästa vän/nån kille med en konstig mailadress som mailar ibland) så är skivorna dessutom väldigt beroende av sin backdrop - eller min dagsform. Så, några enkla regler jag har lärt mig att rätta mig efter: 1. Tro aldrig vad du hör på Rough Trade - allt låter som det bästa någonsin därinne. 2. Ta inte med dig fritiden till jobbet. Om du skulle råka hamna i en Ocean Colour Scene-koma till exempel, vilket kan hända den bästa, så vad du än gör, få inte för dig att skriva om den! Det är respektlöst mot läsarna. Få den ur systemet på nåt sätt och skriv om nåt roligt och nytt istället. 3. Ta nästan alltid bort sista meningen i alla dina texter innan du lämnar dem. 4. Skriv aldrig att Stephen Malkmus har gjort tråkiga skivor, då börjar folk slentriancitera Ulf Lundell av ren ilska. (Detsamma gäller Pet Shop Boys - folk kliver ut ur garderober bara för att försvara dem). 5. Alfie har, vad de än charmar dig till att tro, aldrig gjort en enda melodi som går att lägga på minnet (mer om det under A i det här numret). 6. Lyssna inte på nya Chicks on Speed i din iPod om du är i London, har en kapsejsad ekonomi men ett VISA-kort med generös kredit. Du riskerar att komma hem med en neongarderob, en metallisk smak i munnen och till ett illavarslande brev från din bank. [I]99 Cents[/I] är en så ytlig skiva att Ebba von Sydow är Karin Magnusson i jämförelse. Som tre lobotomerade Instyle-prenumeranter avverkar de ämnen som gästlistor, moderegler, media, marketing, Tokyo, London, Paris och New York, i samma takt som Madonna rappar (inte så jättesnabbt men väldigt krystat). På besök har de, du behöver inte sitta ner nu, Peaches och Miss Kittin. På engelska brukar man inleda vitsar med ett "stop me if you've heard this one before". En säkerhetsåtgärd som det är hög tid att applicera på Tysklands numera ganska okontemporära musikproduktion. Ursprungligen var det en mening till här men den har jag tagit bort (se 3).