Blur

19:38 26 Apr 2003
Det är lätt att hata. I svenska musiktidningen La Musik betygsätter Damon Albarn sin dotter, döpt till Missy efter Missy Elliott: "Hon vet vad hiphop är och vet vad reggae är, och jag tror hon gillar det. Inte så att hon pratar lätt och ledigt om King Tubby och namndroppar olika rappare, men ändå". Att växa upp som Damons dotter, med hans förvridna krav på att vara hippare än den genomsnittliga Q-läsaren, känns som det värsta ett kändisbarn råkat ut för sedan Bowie döpte sin son till Zowie. Men man ska inte hata, Damon är bara lite gammal och inte så cool som man vill att ens rockstjärnor ska vara. Dags för ny Blur-skiva. Efter Gorillaz (miljontals dagisbarn plus en och annan rockjournalist kan ha fel) och Damons projekt med Bali-musiker är Blur tillbaka. Framför allt är de tillbaka efter att Graham Coxon hoppat av bandet. Graham Coxon är en av mina favoritgitarrister. Precis som John Frusciante i Red Hot Chili Peppers hittade Graham alltid något oväntat och räddade de tristaste av låtar med en enkel handvändning. Och precis som med Frusciante och hans band kändes det oroande hur Blur skulle kunna klara sig utan sin största begåvning. Det funkar inte alls i de punkigare spåren. Rabiata fotbollskörslåten [I]We've Got a File on You[/I] är en besvikelse. Blur gör ju alltid såna idiotlåtar, men den här är långt från lika briljant som [I]Popscene[/I], [I]Bank Holiday[/I] och [I]Song 2[/I]. På Fatboy Slim-samarbetet [I]Crazy Beat[/I] får en figur från 80-talsfilmen Gremlins kväsa fram refrängen över trista Stooges-ackord och världens största trummor. Det är kanske ett försök att vinna över lite Gorillaz-fans men jag tröttnade efter första versen. De lugnare spåren är mycket bättre. Det är avskalat och repetitivt, akustiska gitarrloopar och lojt trummande med exotiska etnoinslag. Uppklippt och ihopklistrad lägereldsmusik för marockanska indiekids, helt enkelt. Om Blurs senaste skivor låtit väl amerikanska är det här resan tillbaka till Europa, till ett lite sömnigt men mysigt ålderdomshem någonstans mellan Twisted Nerve och Manu Chao.