Billy Brags and the blokes

Patrik Forshage 11:17 5 Mar 2002
Med England, Half-English

är Billy Braggs texter tillbaka på den här sidan Atlanten för första gången på mer än fem år. Efter att tillsammans med Wilco ha studerat USA genom Woody Guthries glasögon ger han sig till slut ut för att leta efter Ett nytt England. Med en titel lånad från Colin MacInnes är Billy Braggs mission att stjäla tillbaka begreppet "engelsk" från dem som anser sig ha tolkningsföreträde. Han vill ta tillbaka begreppet från rasister och fotbollshuliganer, som renodlar det Anglosaxiska och som vägrar erkänna alla internationella delar som ryms i det engelska, allt från amerikansk rock'n'roll till västindiska levnadsmönster och asiatiska traditioner. På titelspåret leker Billy Bragg att han är Ian Dury, och proklamerar med bredaste Londondialekt stolt "Oh my country, what a beautiful country you are". Men stolta högeranhängare sätter i halsen när de får veta att hela låten är en direktöversättning av en algerisk emigrantsång från 50-talet. Det är lätt att berömma Billy Braggs politik. Men det är svårare att bli entusiastisk över musiken på England, Half-English

. För första gången lyckas han inte rimma på World Bank System

utan att det låter tillkämpat. Jane Ellen

är reggae som den lät när den framfördes av rödlätta vita medelålders män på pubar i London 1975, och upptempo-popen når aldrig riktigt samma höjder som till exempel gamla Sexuality

. Alltför många ballader låter bara uppgivna och trötta. Bara på den spottande och fräsande antinationalistiska Take Down the Union Jack

, lyckas Billy Bragg frammana den ilska som alltid varit hans främsta egenskap. Komplett med tasksparkar mot drottningen och Gilbert & George ("What could be more British than a picture of my bum") lyser den klart i sällskapet, men det beror nog mer på sällskapet. Om inte Billy Bragg ser upp kan han mycket väl sluta som radikalt men lika oinspirerat alternativ till Sting. Det vill vi inte se.

Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner