Backyard Babies

Patrik Forshage 19:47 7 May 2001
Att lyssna på Backyard Babies skivor är som att bläddra igenom det senaste numret av X-men eller Spiderman. För den som lyckas koppla bort alla krav på trovärdighet är det underhållande med välformulerade ljudeffekter och fantastiskt billiga dialoger. Och precis som med serietidningarna glömmer du alltihop så fort du lägger [I]Making Enemies Is Good[/I] ifrån dig. Om tre månader plockar du upp tidningen eller skivan igen när du inte har något annat att läsa på muggen. Då känner du inte igen någonting, men samtidigt är varje beståndsdel mycket välbekant. [I]Making Enemies Is Good[/I] är snabb, hård och kaxig, allt annat hade väl varit en överraskning. Riffen sitter där de ska, refrängerna kan man vråla och hoppa upp och ner till oberoende av promillegrad (pröva till exempel med talkören "Sex, drugs, rock" från [I]I Love to Roll[/I]), och de mer eller mindre uttalade hälsningarna till bandets förebilder är lätta att identifiera. På [I]Heaven 2.9[/I] klämmer man in New York Dolls i texten och låter som Hanoi Rocks. [I]Colours[/I] lånar mycket från Dead Boys [I]Ain't It Fun[/I]. Här finns också spår av glammig 80-talshårdrock som [I]Faster Pussycat[/I] och [I]Poison[/I]. Men skit i det, i den här musiken är inte originalitet ett viktigt kriterium, och Backyard Babies rockar bra vare sig de spelar muskulös surf eller vrålöser i [I]Too Tough to Make Some Friends[/I]. Ett sätt att visa att man är äkta är att karva in "4 REAL" i armen. Nu visar internationella studier att utövare av denna hobby har en tendens att spårlöst försvinna. Backyard Babies tatuerar "ROCKER" tvärs över magen, ett tilltag som det är svårt att förutse de långsiktiga effekterna av. Men det kanske funkar som varudeklaration i gungstolen på ålderdomshemmet också. Om en blekfet Axl Rose inte känns frestande när metallusten faller på finns ett mer vitalt alternativ på närmare håll. Backyard Babies är serietidningshjältar, och skulle som enda svenska band kunna ta plats bland Todd McFarlanes menagerie av plastdockor tillsammans med idolerna Kiss, Alice Cooper, Ozzy Osbourne och Spawn.