Ariana Grande - Sweetener

Sophie Winberg 13:05 19 Aug 2018

Ariana Grande har haft ett intensivt år. Under samma tid det tar mig att välja film på Netflix har Grande separerat från sitt ex och förlovat sig med SNL-komikern Pete Davidson. I en extremt väldokumenterad blixtromans har internet översvämmats av bilder på paret och delat hennes fans i två läger; De som längtar efter ett lika väldokumenterat fall, och de som tycker att 2018 är en hög brinnande sopor ändå och att det bara piggar upp med lite intensiv kärlek i flödena.

Någonstans har Ariana Grande i alla fall hunnit med lite studiotid som resulterat i hennes nya album Sweetener, en 15 spår lång platta med hennes karakteristiska melankoliska discopop och märkliga feminism.

Det är svårt att recensera plattan utan att också påpeka att det är hennes första platta efter den fruktansvärda attacken vid en av hennes konserter i Manchester där 22 personer dog och 119 skadades. Det återspeglas bland annat i det första singelsläppet No Tears Left to Cry och i plattans avslutande 40 sekunder av tystnad, vilket gör det sista spåret 5.22 minuter långt (attacken inträffade den 22 maj).

Sweetener inleds med Raindrops, ett kort spår/audition för att få sjunga Star Spangled Banner nästa Superbowl. Gästas gör plattan av Pharrell Williams på sparlåga, samt av Missy Elliot och Nicki Minaj med varsina mediokra insatser. Dess starkaste spår är föga förvånande de redan släppta singlarna, med reservation för att Ariana Grandes musik ofta tjänar på att få lite tid att växa. Hennes bästa insats i år - Dance To This i samarbete med Troye Sivan - är dock inte med på plattan.