Amazing Grace - The Complete Recordings

16:35 25 May 2000
Aretha Franklin är ett kyrkans barn. Pappan, Reverend Clarence LaVaughn Franklin, var stor stjärna på frikyrkohimlen under hela hennes uppväxt. Och en mycket speciell man. Han kallades "the Man with the Million Dollar Voice" och sägs redan på femtiotalet ha tjänat fyra tusen dollar per predikan. Han gav ut över 60 album med sina predikningar. Han var bäste vän med Martin Luther King och han slogs för svart rättvisa, med diamantnålar i slipsen och dyrbara krokodilskor på fötterna. Han festade hårt och körde alltid omkring i en Cadillac av senaste modell. Kvinnorna älskade honom. I början av sextiotalet fick skattemyndigheterna ögonen på de feta kollektbössorna och Franklin dömdes sedermera för undanhållande av skatter. (Han arresterades dessutom vid minst ett tillfälle för knarkinnehav.) Tolv år gammal sjöng Aretha första gången solo i pappans kyrka. Några år senare var hon stor publikdragare i församlingen och det dröjde inte länge förrän hon turnerade landet runt med pappans gospelshow. 1956 gjorde hon sin första skiva, med enbart gospellåtar. Det var alltså inte så förvånade när hon 1972, mitt under sin popkarriär, gjorde ännu en gospelplatta. Mer överraskande var det kanske att det sakrala dubbelalbumet blev en jättestor kommersiell framgång. Ända tills man lyssnar på musiken; den löser i ett slag upp alla barriärer mellan världsligt och himmelskt, religion och glamour, det fromma och det sexuella. La Franklin har förmodligen aldrig förr eller senare sjungit med sådan passion och sådan total närvaro. Hon röjer i den där kyrkan, tro mig. För denna tjusigt utformade, väldigt välljudande CD-utgåva har man valt att återge de två konserterna i The New Temple Missionary Baptist Church i Los Angeles precis som de vid inspelningen gestaltade sig. Det betyder att vi här får en hel timme av tidigare outgivet material och att originalplattornas ommöbleringar och efterhandsfixande har raderats ut. Det ökar naturligtvis det dokumentära, men bara marginellt det musikaliska, värdet av denna gloriösa gospelchock. Nu väntar vi bara på att få se den oförklarligt ovisade dokumentärfilm som Sydney Pollack gjorde under de båda gudstjänsterna.