Aden x Asme – 12 till 12

levi hielle-bergstrom 00:28 13 Jun 2019

Det har hänt mycket sedan Aden och Asme laddade upp Bonnie & Clyde till Youtube under 2017. När låten Kassen blev stor började duon ta musiken på allvar. Deras debutalbum 12 till 12 flörtar med progressiva brittiska strömningar inom hiphopen samtidigt som det också introducerar två skickliga rappare för den breda massan.

”Var blev han skjuten? Huvud, axlar knä och tå” är ett exempel på en hook från Stora som är lika delar obehaglig som innovativ. Aden och Asme är kompromisslösa i sina skildringar av verkligheten vilket märks i Good Girl Gone Bad. Bizznizz är en charmig uppgörelse med kändisskapet som kommit smygande i takt med att duon blivit stora. Aden och Asme befinner sig i gränslandet mellan sång och rapp. De påminner om Jacco från Labyrint när de nynnar sig genom refrängerna. Cherrie är, som vi sett tidigare, en person som brinner för scenens unga talanger. Hennes mjuka röst kompletterar duon bra på Banger där ingen av de tre är rädda för att ta ton. Albumets bästa låt Min lane har en refräng som är omöjlig att släppa. Varje stavelse passar perfekt in. I takt med att jag lyssnar mig igenom albumet så växer min iver. De två vännerna från Hammarkullen är något stort på spåren.

Londons hiphopscen har en stor mångfald av olika stilar. Artister som Kojo Funds, Yxng Bane och MoStack leker med dancehall, afrobeat och pop i sina beats när de beskriver sin hårda tillvaro genom sina texter. Det är tydligt att Sverige nu har fått en duo som arbetar på samma sätt. Produktionerna som Aden och Asme rappar över är somriga, varma och dansanta samtidigt som texterna vittnar om kamp. Kontrasten som uppstår är fängslande. 12 till 12 visar att duon har stor potential även om varje låt inte är sylvass. Aden och Asme bär Valentino, slänger sig med italienska begrepp och låter som Belly Squad. Det är omöjligt att inte bli förtjust!