A Musical Massacre

14:51 25 May 2000
[I]Off the Books[/I] var den sista singel med The Beatnuts jag tyckte riktigt mycket om. Och det verkar som om Beatnuts-männen Psycho Les och Ju Ju är av samma åsikt. Den på alla sätt lyckade och redan klassiska flöjtsamplingen lyftes från en obskyr gammal barnskiva från färg-TVs första dagar, och gjorde [I]Off the Books[/I] till en av 1997 års bästa hiphop-singlar. Fast sedan blev det dags för uppföljaren till gruppens självbetitlade debut, och det är ovisst om det hade med Fashions avhopp att göra (The Beatnuts var från början en trio), men musiken hade inte längre så mycket gemensamt med produktionen på Commons [I]Can I Borrow a Dollar?,[/I] eller det självbetitlade debutalbumet. För att inte tala om egna EPn [I]Intoxicated Demons[/I] - än i dag ett svårtangerat stycke latino-hiphop. The Beatnuts tredje album [I]A Musical Massacre[/I] hade väl inte nödvändigtvis behövt innebära slutet på gruppens flitiga samplande av barnsliga ljud, men de hade alla gånger tjänat på att nyansera låtidéerna. Skivan består av stora anonyma delar konventionellt släpiga bakgrunder att på sin höjd nicka takten till. Endast det mest härdade hiphop-huvudet orkar lyssna igenom hela [I]A Musical Massacre[/I] utan att råka nicka till av helt andra anledningar. Det kan varken charmiga bjällror, stilrena deckarjinglar eller senila cirkusljud råda bot på. Jag är också delad inför förstasingeln [I]Watch Dees,[/I] som i princip bara sällar sig till raden av skivans många anspelningar på nämnda [I]Off the Books.[/I] Det går egentligen inte att komma närmare utan att göra exakt samma låt igen. Men resultatet är givetvis väldigt catchy. Och det ska sägas till The Beatnuts fördel, att ungefär på samma sätt som Pete Rocks [I]Soul Survivor[/I] berömligt navigerade mellan lättillgänglighet och kreativitet, så lyckas duon behålla det krispiga i trumljuden, samtidigt som MC-kombinationerna emellanåt överraskar. Men i jämförelse med The Beatnuts många oantastliga bidrag till hiphop-boken, kommer de nätt och jämt undan [I]A Musical Massacre[/I] med äran i behåll. Det här hamnar nämligen helt och hållet utanför boken.