Operagrillen

Redaktion 15:18 30 Sep 2010

Det finns en anledning att längta efter höstkyla och piskregn i horisontellt läge, förutom att vi slipper alla svarta svulstiga rottingsoffor – Operagrillens sommarmeny. Restaurangen har lagt till med en lättsam grillmeny som förmodligen ska passa ett spontant stopp en vardagskväll på uteserveringen.

För vi fick inte komma in trots allt det regnade. Borta var all känsla av flärdfullt operahäng och in kom grillspett, bakpotatis och tre såser. Inte ens med ett försök till att vara något extra, något mer än sina likar. Man kan begära mer av en grill med prefixet opera. En grill vars uteservering breder ut sig som en ensam kung på de ljusa stenplattorna som lyser upp och gör korsningen till Malmös vackraste. Man sitter under stora parasoller, får lite levande musik om det är rätt dag, och de har en drinklista som passar sommaren.
Men när servitrisen säger att tonfisken inte är som en vanlig grillad tonfisk utan marinerad borde vi förstått att det var en varning. Det gjorde vi inte, för det lät ju än mer intressant. Det enda som skulle bli intressant var kombinationen. Tonfisken måste de ha glömt i marinaden i en vecka för den var så salt att munnen snörptes ihop och, i panik, sökte sig efter vatten. Tillbehören hjälpte inte eftersom de bestod av en form av sås på kapris (salt), anjovis (salt), och en sallad på ruccola (pepprigt), samt parmesan (salt). Vi bad om mer sallad, men det hjälpte inte och nej, det gick faktiskt inte att äta. Den bakade potatisen, som kom till grillspetten, bytte snabbt tallrik för att lugna de utsatta smaklökarna. Det är alltid tråkigt att behöva skriva en sådan här recension och vi hoppas att Operagrillen kommer tillbaka på fötter under hösten.

Öppettider:
tis–tor 12–00, fre 12–01, lör 16–01, sön två timmar innan föreställning på stora scen

Fler recensioner