Syster

Wanda Bendjelloul 14:03 3 Feb 2013

 

Populära pusselmotiv från Ravensburger: 2000 bitar Matterhorn, 5000 bitar Gstaad och 1500 bitar namnlöst alplandskap med brokiga kor och blå himmel. Fotogeniska alptoppar och chica skidorter. Vackra och välkomponerade bilder av verkligheten. Och där, alldeles i marginalen av de välkända alpmotiven, skymtar vi motivet till filmen Syster. I dalen strax nedanför, vid skidliftens ändhållplats. I ett höghus, vid en motorväg. Hemma hos Simon och Louise.

Här lever syskonen ensamma, utan sina föräldrar. Livlinan är liftkortet Simon bär om halsen. Det tar honom dagligen upp till toppen av berget där han stjäl skidutrustning av turisterna. Saker han sedan säljer vidare för att kunna försörja sig och sin syster.

Den är tillsynes enkel, kontrasten mellan skidorten och höghuset. Men Meiers varsamma hanterande av metaforen gör den effektiv och stark. Därtill gör fotografen Agnès Godard och klipparen Nelly Quettier (Claire Denis favoritmedarbetare) det hela till en fröjd att titta på. Men framförallt är det Simon som är den stora behållningen. Hans hudlöshet i jakten på prylar och ömhet från skidturisterna. När motivet sedan är färdiglagt saknar jag egentligen bara en pusselbit och det är en lite starkare framåtrörelse i berättelsen. 

Genre: 
Skådespelare: 
Manus: 
Regi: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler filmrecensioner

Filmrecension: Hypnosen

"Ernst De Geer har liknande problem som Ruben Östlund - satiren eller våra tillkortakommanden blir aldrig speciellt tydliga eller särskilt jobbiga att se."