Möte i Rom

Virve Ivarsson 15:26 5 Apr 2024

För att fira sin fyrtionde bröllopsdag åker det danska paret Gerda och Kristoffer till Rom. Väl där stöter de av en slump på svenske Johannes som var Gerdas lärare i italienska när hon var på en kurs i Rom i början av hennes och Kristoffers äktenskap. Mötet och att vara i Rom får Gerda att tänka på vem hon var och vem hon kunnat bli och det går upp för Kristoffer att Gerda och Johannes varit mer än bara goda vänner. Hur ska Kristoffer hantera den uppkomna situationen? Och vad vill och behöver egentligen Gerda?

Möte i Rom har alla förutsättningar att bli en klichéfest. Här möter vi den tråkiga äkta mannen som har problem med blodtrycket och inte förstår kultur, och den slarvige kulturmannen med öppen skjorta som verkar vara omsvärmad av kvinnor. Och länge är jag rädd att filmen bara ska bli ännu en historia där en person som är uttråkad i tvåsamheten ska lära sig fördelarna som en tråkig men stabil person har jämfört med en vild.

Som tur är visar det sig dock att denna berättelse vill mer och förmår ta in och skildra de många nyanser som kan finnas i ett liv och i en dragning mellan två personer.

Möte i Rom får en att känna att den välgjorda romcomen är tillbaka men ger också genren en behövlig uppfräschning. Såhär i klimatkristider är det till tågstationen och inte till flygplatsen som det rusas i slutet  (som van tågresenär i Europa känns det lika roligt som ovanligt att få se problemen som kan uppstå med att åka tåg utomlands i modern tid skildrade på film).

Filmen visar också att den tråkiga mannen kan hitta uppskattning hos andra – till exempel sina medfångar efter att han arresterats för att ha bajsat i Fontana di Trevi. Och att sann kärlek kanske främst handlar om att genuint vilja att den man älskar ska vara lycklig.

Möte i Rom är ibland tramsig och orealistisk och Gerda skildras som så avstängd att hon är svår att förstå. Filmens namn känns också tråkigt och platt. Men berättelsen lyckas verkligen vara både nyskapande och varm och djupt allvarlig och utan att förenkla säga något som känns sant om mänskliga behov och kärlekens natur.