Lantana

08:56 2 Apr 2003
I skuggan av alla illa klädda män som jagar orm på femman har det vuxit fram en lågmäld och intressant australisk filmproduktion. Den här lilla pärlan i genren Vuxna-par-på-gränsen-till-nervsammanbrott gjorde rent hus på inhemska filmgalor för något år sedan. [I]Lantana[/I] börjar med att polisen hittar en oidentifierad kvinna död i en skog utanför Sydney. Vad som hänt är oklart och man förväntar sig nog först en reguljär who dunnit. Men regissören Ray Lawrence är inte så intresserad av det kriminologiska fältarbetet, utan lägger själva fallet på hold långt bak i periferin. Ljuset riktas istället mot ett antal medelålders par som på olika sätt håller på att slitas sönder - däribland en vänstrande snut med fru, en pilsk förförerska och hennes ex-pojkvän samt ett trasig psykiaterpar som fortfarande bearbetar sorgen efter en förlorad dotter. Det blir till slut ett ensembledrama från helvetet. Neil Labutes [I]Your Friends & Neighbours[/I] är ingen ologisk jämförelse. Det är bara lite mer städat och lite mindre mormonstämning. [I]Lantana[/I] är en film som kräver tålamod. Det dröjer ett bra tag innan man fattar vad det är för pussel som läggs. Men då är man fast. Det är ett rasande tätt manus, som trots sitt låga tempo inte har många transportsträckor. Själva who dunnit-temat blir inte märkbart förrän alla redan skallat sig blodiga mot sina inre demoner. Leon blir det till och med bokstavligen när han kolliderar med en joggare som först går sin väg, sedan reagerar med att storgråtande hålla om honom. Det är en avgörande scen, som inte minst antyder ett annat släktskap, det med melankoliklassikern [I]Magnolia[/I]. Precis som i [I]Magnolia[/I] finns här en smått symfonisk grundton - som så ofta i bra ensemblefilmer. Inte minst genom filmmusik som faktiskt tillför något. [I]Lantanas[/I] Aimee Mann blir i så fall Paul Kelly, den australiska AC-rockens omslagspojke, som gjort ett knippe instrumentaljazziga låtar som perfekt ramar in filmens ödsliga grundton. Och det är väl nånstans här som en eventuell reservation kan komma in. Ibland kan [I]Lantana[/I] kännas lite väl vuxen, lite väl obenägen att underhålla.