John Q

13:10 1 Oct 2002
Hur mycket man än måste respektera Denzel Washington, [I]Denzel[/I], som vi säger i hiphopsvängen, är det nåt stråk av för mycket martyrskap över honom. Kanske står anledningen att finna när man frågar sig hur i herrans namn han gick med på att göra det här manuset? Och Anne Heche (som jag avgudar)? Och Ray Liotta? Och Robert Duvall? Sistnämnda trio har emellertid endast fläktsnabba biroller för denna film ägs av Denzel Washington. En mycket fin skådespelare, det vet vi. Men precis som till exempel Al Pacino har Washington en förmåga att spela ut alla andra och det är inte utan att man undrar om Al och Denzel ibland är så ego att de faktiskt ger blanka fan i vad det blir för rulle - deras solo-performance räddar den ju ändå. Det kunde blivit deppigt, men bra. Uppsåtet är inget annat än gott - att peka (och som det pekas) på USA:s fattiga eller medelinkomsttagares fullständigt rättighetslösa situation inför de tokmäktiga försäkringsbolagen. En nioårig, som alla trodde, frisk pojke segnar ned under en basebollmatch och det visar sig att han har ett allvarligt hjärtfel. Får han inte en transplantation dör han. Pappan, den gode svarte kristne arbetaren, gestaltad av Denzel, har försäkring men den täcker plötsligt inte och därmed är det bara att åka hem. Som Anne Heches sjukhusdirektör (vit, mager = ond) snäpper: "Expensive for you - expensive for us". Men ganska snart spårar filmen ur, och blir en schizofren blandning av politisk korrekthet, slasksentimentalt pekoral, samhällskritik, teatraliskt kammarspel, tjuv- och polis- samt gisslandrama. Uppenbarligen törs inte regissören Nick Cassavetes lita på kärnhistorien, med resultat nästan som det vore en examensfilm av Staffan Hildebrand goes amerikansk socialrealism. Och jag raljerar inte ens. Där motverkar tyvärr filmen sitt antagliga syfte, att väcka opinion mot orättvisan som sällan kommer ensam för folk utan pengar. Men budskapet riktas åt fel håll, mot egentligen ingen riktning alls, för när filmen förlorar fokus och inte törs ta sig själv på allvar - vem ska då lyssna på John Q?
John Q