Minecraft

Lantmäteriet bygger Sverige i Minecraft - och det är bara början...

Michael Gill 10:30 11 Nov 2015

Lantmäteriet utannonserade nyligen att de lanserat Minecraft-kartor baserade på deras riktiga geodata över hela det avlånga land vi kallar Sverige. Ett försök att göra statliga förvaltningsmyndigheter liiite sexigare för en yngre publik. Och förstås för att visualisera massiva databanker på ett lättförståeligt sätt.

Nöjesguiden har tagit del av information som visar att Lantmäteriet bara var den första myndigheten av många att prova på det här med att popularisera och spelifiera sitt arbete:



1. Livsmedelsverket släpper extrembegränsad Candy Crush Saga-version. Får enbart spelas på lördagar och innehåller bara godis utan färgämnen, samt osaltade nötter. Spelarna måste borsta tänderna efter varannan level ( något många kringgår genom att bara blöta borsten lite lätt).



2. Jordbruksverket släpper Goat Simulator: The Great Escape. Ett infotainmentprojekt med uppgift att informera om tidelag. Spelet går ut på att fly från före detta jordbruksministrar.



3. Trafikverket gör postapokalyptiskt körkortsteoriprogram/-spel tillsammans med Ghost, som just lanserat nya Need for Speed. I en värld där det alltid är natt, det alltid regnar och där alla, alltså verkligen ALLA, som kör bil (alla gör det) har tydliga attitydproblem.

Så här ser Sverige ut enligt Lantmäteriet (och Minecraft):

Läs mer

Om hur Notch kan gå från emo techguy till typ Raoul Wallenberg

Michael Gill 13:06 7 Sep 2015



Jag tror inte att det är en överdrift att säga att Markus Persson är en av världens mest inflytelserika svenskar just nu. Och allt tack vare ett litet spel han petade ihop för ett par år sedan. Minecraft hette det, ett spel som förändrat spelbranschen och spelmediet i grunden. Och gjorde Persson oerhört rik.

Allt det där vet vi redan. Men under de senaste veckorna har vi också lärt oss lite mer om personen bakom/under den där hatten. Persson har alltid varit öppen och ärlig, både i intervjuer och i sin nättillvaro. Mitt intryck av honom (efter att ha träffat honom en gång bara) är att han förhållit sig lugn och sansad genom hela den här tornadon av galenskap som pågått sedan Minecraft exploderade. Nu twittrar han naket och ärligt om sina livsproblem. Om hur de snabba rikedomarna påverkat hans privatliv negativt. Brustna hjärtan, ensamhet - allmänmänskliga problem som vi alla på något sätt kan relatera till. Enda skillnaden är att Persson kan torka tårarna med 500 dollarssedlar, om han vill. Och få livsråd från Snoop Dogg.

notch-knark.png
(Menar Markus att han gillar LSD här? Jag förstår inte)

Det senaste i flödet är att Markus Persson bestämt sig för att hjälpa till att lösa flyktingkatastrofen i Medelhavet. Och han gör det genom att försöka vinna budgivningen om Henrik Schyfferts och Johan Rheborgs Stå upp-initiativ. I skrivande stund är budgivningen uppe i dryga 350 000 kronor.

notch-budgivning.png
(Vem är egentligen Ebbasmamma_2008?)

Det är råfint att folk engagerar sig. Och det är ju bara en bonus om en får resa till LA samtidigt. Eller får se på en rolig ståuppshow.

notch-schyffert.png

Visst är det lätt för oss "vanliga" människor att teoretisera om vad vi skulle kunna göra om vi var ekonomiskt oberoende. Men föreställ dig skillnaden du skulle kunna göra om du sålt ditt företag och fått typ 10 miljarder kronor för det. Kanske skulle du köpa ett hus som Beyonce och Jay-Z var intressenter på, för typ 500 miljoner kronor? Säkert. Men föreställ dig vad som skulle hända om du la lika mycket på att hjälpa människor i nöd? 350 000 kronor (eller vad nu taket för Notchs bud är) är ju typ fickludd för den killen. Vad kostar det att hyra en Finlands-färja i ett par månader? Markus "Notch" Persson skulle gå från att vara en vanlig techsnubbe med kärleksproblem (som visserligen redan gör gott med sina pengar) till typ... Raoul Wallenberg. Snacka om att skapa mening i sitt liv, liksom.

(Här kan DUstödja UNHCR)

Läs mer

Danmark sönderbombat av e-vandaler

Michael Gill 13:51 7 Jan 2015

Nu vet jag ju egentligen inte vad jag pratar om, men jag föreställer mig att danska GeoData-styrelsen inte är världens hippaste arbetsplats. På det danska högkvarteret sitter femton pers som alla haft som främsta hobby att rita kartor på det gamla sättet. Med passare, linjal och fjäderpenna. Någon kanske avbildade hela sin hemstad på en grafisk texas instrument-miniräknare redan i åttonde klass. En annan har förmodligen kartlagt stora delar av Bornholm till fots. Modeförebild: mandelkubb. All in all, den raka motsatsen till Nöjesguiden-kontoret.

Att göra en 1:1-modell av Danmark i Minecraft kändes därför helt naturligt. Finns det ett bättre sätt att nå kidsen nådens år 2015? Tveksamt. Insamlad data användes för att bygga kartan på ett så korrekt som möjligt sätt. Tanken var att använda 1:1-modellen som läromedel. Och eftersom de anställda på GeoData-styrelsen var bekanta med den hårda och kalla plats som internet stundtals är valde de att ta bort möjligheten för besökarna att använda dynamit när de besökte Minecraft-Danmark. Det hade ju kunnat sluta illa. Men de glömde bort att ta bort möjligheten att använda gruvvagnar med dynamit i.

Och nu är Danmark, som vi känner till det, ett minne blott. Vandaliserat, söndersprängt och fyllt med USA-flaggor. Representanter för GeoData-styrelsen har gått ut och sagt att allt inte är förstört, och att de överväger att återuppbygga bland annat Köpenhamn. Frågan är förstås om det är värt det, eller om det blir samma succé som när svenska institutet öppnade ambassad i Second Life, en MMO-värld som mest gjort sig känd för digital sexturism.

Läs mer

Minecraft-Markus köper drömhus - internet reagerar

Michael Gill 12:07 22 Dec 2014



Markus Persson. Jag kan nästan slå vad om att du hört hans namn, även om du är helt obrydd om spel i övrigt. Snubben som gjorde en egen variant av infiniminer, kallade den Minecraft och såg den explodera framför sina ögon. Och sedan, när allt liksom gått alldeles för långt, sålde han sitt företag till Microsoft. För 18 miljarder kronor. Tanken var att han skulle dra sig tillbaka från uppmärksamhet och krav. Bara sitta på sin kammare och bygga ironiska spel som kommentarer på andra spel-spel. Och det har han säkert gjort, i sin lägenhet i Stockholm (som är den dyraste i stan, räknat till krona per kvadrat). Men han har också investerat några av sina pengar i andra fastigheter. Som den där i Los Angeles.


Allt handlar om LOCATION. Och godisrum. Och 15 badrum.

Den dyraste villan i Beverly Hills. För si så där 70 miljoner dollar fick han den, enligt rykten snodde han den framför näsan på Jay-Z och Beyonce (dom får göra en egen Kardashian-app för att ha råd, kanske?).


Här syns bland annat en replika på James Deans motorcykel, ett godisrum och ett klasskt bilshowroom/vardagsrum.

Anyways. Det var ju förra veckans nyheter. Och eftersom internet är internet, och Minecraft-communityt är som det är, så har reaktionerna inte väntat på sig. Till exempel så har Dan Bovey gjort en exakt kopia av mäklarfilmen för den där lilla Bevvan-stugan. Allt byggt i Minecraft.



Notch själv tweetade den här bilden kort efter köpet.


Njut av utsikten...

Communityt har varit splittrat. Vissa tycker Persson sålt ut. För att han köpt ett hus. Jag vet inte. Andra minns beefen mellan Bill Gates och Michael Jordan.


Nerds always win.

Andra väljer helt att supporta Notch:


Men de allra flesta gör sig lustiga över det faktum att Jay-Z förlorade budgivningskriget (eller gjorde han?):


Markus själv ger sken av att själv inte riktigt veta var han ska ta vägen med alla sina pengar.

Läs mer

Bekräftat: Microsoft köper Mojang/Minecraft

Michael Gill 16:08 15 Sep 2014


Och så var det klart och bekräftat då. Microsoft köper Mojang, företaget bakom Minecraft, för 2,5 miljarder dollar. Markus "Notch" Persson, som skapade Minecraft på fritiden (samtidigt som han arbetade på King - skaparna av Candy Crush Saga), blir med det ungefär 12,6 miljarder kronor rikare. De två andra ägarna av Notch Development får 3,7 respektive 1,4 miljarder kronor. Hyfsat bra med tanke på att de blev delägare förra året.


Xbox-chefen Phil Spencer kan inte på något sätt dölja sin lycka över Mojang-köpet

I sammanhanget är den lilla spelstudion Mojang naturligtvis sekundärt, och inte särskilt unikt alls. Vem känner ens till kortspelet Scrolls, till exempel? Det är Minecraft som är det centrala här. Och det GÅR inte att överdriva storheten i Minecraft. Men för att till fullo förstå den måste en också förstå vilken otroligt viktig roll gräsrötterna spelat i Minecrafts explosiva utveckling från hobbyjobb till branschledande miljardprojekt. Och därför är det lätt att förstå varför många av spelarna nu känner sig besvikna. Den genomskinliga, öppna och stundtals nästan naiva syn som Markus Persson och Mojang stått för har varit uppfriskande i en bransch som annars frossar i PR-strategier och tidsbundna hemligheter. Microsoft kommer förstås att behöva vara enormt försiktiga för att inte rasera allt det Mojang byggt upp nu - men oavsett vilket tror jag vi kommer se ett rejält tapp i tilltro från communityt. I klippet ovan intygar Spencer att Minecraft kommer fortsätta utvecklas också på de plattformar som inte är Microsoft-ägda (så som iPad, Playstation osv).

På förhand har snacket handlat om att Microsoft vill ha en killer app till sin (Nokia-relaterade) windows phone-satsning. Det ska bli väldigt intressant att se hur det utvecklar sig.

Den kanske sorgligaste biten, i mitt tycke, är att Mojangs ambition att hjälpa och stötta mindre spelprojekt nu med största sannolikhet kommer att försvinna. Med Microsoft som övergripande ägare finns inget sådant svängrum.

Anledningen till att Persson vill sälja företaget är att han helt enkelt tyckte att allting blev för stort. Ett lyxproblem månne, men frågan är om det är något han kan köpa/sälja sig fri från. Det är förstås väldigt svårt att döma honom, särskilt som vi inte vet alla detaljer, men det är inte utan att en undrar vad hans nästa steg blir.

Med de pengar han tjänat på den här affären skulle han, potentiellt, kunna starta en storskalig trippel-a-spelstudio och ha hundratals anställda under lång tid framåt (är Dice till salu, till exempel? Inga problem för Markus). Han skulle också kunna fortsätta förläggarverksamheten, om det var vad han önskade. Och han skulle verkligen kunna knalla tillbaka till sovrummet (som ligger i Stockholms dyraste lägenhet, om du undrade) och trycka på resetknappen för sin utvecklarkarriär.

Inget kommer ju naturligtvis vara sig likt. Nu är Persson Notch med hela världen. Om Cliff Horse, Notchs senaste spel, är något att döma av kommer den framtida spelutvecklarkarriären bli fullständigt ointressant. Men som institution i spelvärlden kommer Notch fortsätta vara högintressant att följa.


Cliff Horse. Är det här framtiden för Markus Persson?

Läs mer

Nio anledningar till varför Microsoft vill köpa Mojang/Minecraft

Michael Gill 13:49 10 Sep 2014



Dagens stora nyhet i spelvärlden är att Markus Persson och hans Mojang, ni vet dom som gjort Minecraft, tydligen är intresserade av att låta Microsoft köpa företaget. För två miljarder dollar. Vi väntar förstås på officiella uttalanden, en förklaring till VARFÖR Notch skulle vilja göra sig av med Mojang – och den helt unika sits företaget sitter i som oberoende maktfaktor.

Under tiden listar vi de nio främsta anledningarna till varför Microsoft vill köpa Mojang.

9. Eftersom kidsen hatar ergonomi


Minecraft-legot finns ju redan. Microsoft tar det bara till nästa nivå.

8. Eftersom vanan att lägga ut sjuka summor

</random bild på gamle MS-höjdaren Steve Ballmer för han var rolig>

Microsoft betalade 8,5 miljarder dollar för Skype och 1,2 miljarder för Yammer och bjöd drygt 50 miljarder dollar för Yahoo – och nu har de chansen att investera i ett ett företag som faktiskt tjänar pengar.

7. Eftersom Red Ring of Death...


...låter som en asfet portal till ett ännu värre ställe än The Nether.

6. Eftersom Zune


Helt orelaterat egentligen men bara sjukt roligt att ta upp pga felsatsning från Microsoft sida.

5. Eftersom Windows 8:s överlevnad

...hänger på att Markus Persson slutar snacka skit om det

4. Eftersom Microsoft har börjat skissa på sin nästa Xbox...

...och det blir en Gamecube! Eller vänta nu.

3. Eftersom kapitalismen


Eftersom Mojang kan släppa snabbutvecklad skit (som Catacomb Snatch, Endless Nuclear Kittens och Nuclear Pizza War) och ändå tjäna pengar. Dvs precis vad alla företag drömmer om. (Med skillnaden att Mojang skänkt bort pengarna de fått för de där spelen till välgörande ändamål). Microsoft har verkligen gjort sitt bästa för att tjäna pengar på skit. Det har inte alltid gått vägen. Comic Sans, till exempel, är skapat av Microsoft. Case closed.

2. Eftersom marknadsföring


Mojang la typ 500 spänn på marknadsföring för Minecraft – och drog in 800 miljoner kronor under 2013. Samma år som Microsoft spenderade 2,5 miljarder DOLLAR på marknadsföring – och begick PR-mässigt självmord inför releasen av Xbox One.


1. Eftersom Minecraft är den största sedelpress du någonsin sett.
notchpengar.jpg

Läs mer

Att modigt resa dit ingen tidigare vågat

Michael Gill 12:07 1 Jul 2014



Det finns något väldigt kittlande i tanken på att testa ett spels geografiska gränser, att boldly go where no one has gone before.

Ta till exempel Kurt J. Mac, som för drygt tre år sedan bestämde sig för att försöka nå vägs ände i Minecraft. I en artikel publicerad i New Yorker i januari i år beskriver han sin resa. Den hade då tagit 180 timmar, och han hade gått ungefär sju hundra virtuella mil. Målet är the Far Lands, en plats där logiken i spelet sakta löses upp. Det är en bugg som Minecraft-skaparen Markus Persson är medveten om. Går du tillräckligt långt borde du, åtminstone teoretiskt sett, till slut nå till the Far Lands.

Allt det här är ju naturligtvis otroligt spännande. I en IRL-värld där allting kartlagts och scannats in i minsta detalj låter spelen dig fortfarande drömma om det där mystiska som händer när kartan tar slut och du tittar över världens kant. Extra mäktigt blir det när spelaren kastar sig ut över den där kanten och upptäcker saker som inte ens de som skapat spelet räknat med. Och då inte bara klassiskt slumpgenererade världar, utan en plats där etta plus nolla blir två.

Imgur-användaren gews lade nyligen upp en reseberättelse från zombieliret DayZ, som påminner lite om Macs resa mot Far lands. Gews bestämde sig för att försöka hitta Schadenfreude Island, en plats utanför kartan i den fiktiva postapokalyps-öststaten Chernarus. Ön är helt meningslös och används förmodligen som ett slags verktyg för utvecklarna snarare än något annat. Men gews hade hört talas om ön i den förra versionen av DayZ och bestämde sig för att simma ut i havet och se om den finns också i standalone-versionen.

Det gjorde den. Så gews simmade hem igen.

På papperet kanske inte världens mest upphetsande berättelse, men den kittlade ändå upptäckaren i mig. Nu vill jag ha mer upptäcktsresande i alla de digitala far lands som finns där ute.

Läs mer

Framtidsdrömmar del 3 - Facebook köper VR-hjälmar!

Michael Gill 11:43 26 Mar 2014



Ni minns mina inlägg om framtidsdrömmar? Om VR-hjälmar, cyberrymden och allt det där?

Facebook köpte just upp Oculus Rift, företaget som på många sätt låg längst fram i detta den virtuella verklighetens kapprustning. Två miljarder dollar splashar Facebook på den där Kickstartade framgångssagan. En fis i rymden för ett företag som pungade ut 19 miljarder för Whatsapp.

Men eventuellt ett slut på alla våra drömmar.

Det här kan ju förstås tolkas på en massa olika sätt. Till exempel att den där William Gibsonska framtiden där tangentbordsjockeys surfar på raytracade internetvågor nu för evigt bytts ut mot något helt annat. Det är ju på ett sätt så jävla typiskt att det här händer samma dag som King, företaget bakom Candy Crush Saga, börsnoteras.

Istället för Framtiden (dvs våra våta drömmar) målas istället bilden av en värld där vi sitter upphookade mot sociala medier-flödet och spelar små, dumma och beroendeframkallande spel – fullpepprade med ingame-reklam – med skärmar exakt en centimeter från ögonen. Du kan inte fly.

Men faktum är att det inte är mina krossade drömmar jag är mest orolig för här. Zuckerberg har sagt att OR kommer fortsätta fokusera på gaming, och de kommer få fortsätta jobba mer eller mindre ostört. Pengar har ju så klart slutat vara ett problem för Oculus Rift, men med Facebooks oändliga pengabinge är det ännu mindre av ett problem.

Och John Carmack-citatet:

”I have a deep respect for the technical scale that FB operates at. The cyberspace we want for VR will be at this scale.”

...får det i alla fall att rinna till lite hos mig. Även om det går att ställas i direkt motsats till Markus ”Notch” Perssons citat:

”We were in talks about maybe bringing a version of Minecraft to Oculus. I just cancelled that deal. Facebook creeps me out.”

Men den stora frågan här handlar varken om Minecraft eller själadödande Facebookspel. Den stora frågan handlar om ägarförhållandena på internet. Vad händer när ett par stora företag börjar köpa på sig en allt större del av den digitala kakan? Hur mycket kontroll kommer slutanvändaren ha? Hur mycket frihet?

Kanske landar vi inte inte så långt ifrån William Gibsons profetior ändå.

Läs mer

Den digitala gruvboomen

Michael Gill 10:00 20 Dec 2013

 

Det finns alltid två sidor av samma mynt, brukar det heta.

Jag kom att tänka på det när jag satt och spelade Steamworld Dig igår. Steamworld Dig är ett charmigt litet spel från Göteborgsbaserade Image & Form. Det handlar om en westernvärld befolkad av cowboyrobotar. Robotar som gillar att gräva i marken efter värdefulla mineraler. Steamworld Dig släpptes precis till Steam, men kritikerrosades tidigare i år när det kom till bärbara Nintendo-plattformen 3DS.

Steamworld Dig kommer nog inte slå några försäljningsrekord (annat än för nedladdningsbara 3DS-spel, då), men det kan mycket väl tänkas att Image & Form får lite större marginaler att jobba med till nästa projekt. På så sätt liknar det inte Minecraft så mycket. Minecraft-utvecklarna, Mojang, meddelade nämligen nyligen att de nu sålt 13 miljoner exemplar av spelet. Och det bara till PC. Lägg därtill 10 miljoner på Xbox 360. Med mobila plattformar lär de närma sig 40 miljoner sålda spel, sammanlagt. Men även om försäljningssiffrorna skiljer sig åt har de två saker som knyter dem samman. De är från Sverige, och de handlar om gruvor.

Gruvor. Det är ju något med Sverige och gruvor.

Jag vet inte hur mycket det märks söderut, men här uppe i Norrland är gruvfrågan allt annat än oproblematiskt år 2013. Det handlar om flera problem med flera bottnar. Om hur Sverige bränt regelböcker och öppnat upp för internationella gruvjättar att prospektera på svensk mark utan att behöva betala för sig eller ta något miljömässigt ansvar. Om hur urbefolkning behandlats på ett sätt som kritiserats både från Diskrimineringsombudsmannen och FN. Om hur en skev svensk regionalpolitik alltid behandlat den norra landsänden som en resursbank att ösa ur vid behov.

Det här är inte menat som en kritik mot vare sig Mojang eller Image & Form. Snarare är det en betraktelse över det där myntet och dess två sidor. Samma mynt som gör det intressant att tala om Sveriges andra stora spelexport: Battlefield-serien. Om den svenska ”neutraliteten”, om den hycklande utrikespolitiken och om Bofors-affären.

För samtidigt som det planeras att startas 35 nya gruvor i Sverige innan 2030, något som på lång sikt kan vara förödande för både natur och befolkning i de påverkade områdena, gräver svensk spelindustri guld ur digitala gruvor. Guld som i de allra flesta fall skeppas vidare till spelföretagens utländska ägare. Och samtidigt som vi som spelare hittar ädelmetaller i Minecraft-djupen rånar och våldför sig internationella gruvbolag på svensk mark.

Den enes död blir den andres bröd. Nu är bara frågan vem som gör succéspelet som handlar om exploatering av underåriga textilindustriarbetare.

 

Texten publicerades ursprungligen på Blogemup.se

Läs mer

SPEL: Michael Gill

När din boy i spelbukten, Nöjesguidens spelredaktör Michael Gill, växte upp fick han inte spela tv-spel. Men det har han tagit igen med råge. Som utbildad kulturjournalist har han inte bara skrivit om spel i hela sitt yrkesverksamma liv, han har också wallraffat på insidan av branschen.

I bloggen kommer Michael Gill gå Nöjesguiden på SpelbranscHen. Här kommer ni hitta spelen ni inte visste fanns och vinklarna ni alla längtat efter. Eftersom Gill does what Nintendon't.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla